Kreativitás
Kreativitás az üzleti életben
A kreativitás kulcsfontosságú az üzleti sikerhez. A piaci versenyképesség biztosítása érdekében a cégeknek innovatívnak kell lenniük ahhoz, hogy kiemelkedjenek a tömegből és vonzzák a fogyasztókat. Innováció pedig nincs kreativitás nélkül.
Kreativítás megjelenési formái
A kreativitás milyen lépésekben ölthet testet, mi valósul meg egy kreatív vállalatnál?
- Új termékek és szolgáltatások fejlesztése történik, folyamatosan: A kreatív gondolkodásmód új ötletekhez vezet, a brainstroming technikák rendszerezik, értékelik az ötleteket; az új ötletek új vagy megújult termékekhez, és még több kapcsolódó szolgáltatás fejlesztéséhez járulnak hozzá. Az újdonságok, innovációk jobban kielégítik a fogyasztók igényeit és olyan piaci rést fednek le, ami akár tartós árelőnyt biztosít.
- Hatékonyabb marketingkampányok: A kreatív marketingkampányok felkeltik a fogyasztók figyelmét és emlékezetessé teszik a márkát – elkezdődik a brandépítés. Hihetetlen, de e legjobb mosópor nem az, amit a marketingosztály megfogalmazott, hanem az, ami ár-érték arányát tekintve, pont az elvárt szinten teljesít.
Azaz: nem csak új termékre vagy szolgáltatás kifejlesztésére kell törekedni – azt megfelelően és hatékonyan is kell értékesíteni (különben a fiók aljára kerül). ÉS a kreatív termék kreatív kampánnyal értékesítve – lehet a sikerrecept kulcsa.
- Kreativítást ösztönző munkahelyi morál: A kreatív munkakörnyezet ösztönzi a munkavállalókat, hogy új ötletekkel álljanak elő, azokat felvállalják; szembemenjenek a tegnap is ugyanígy csináltuk, ezért holnap sem szabad máshogy eljárni hozzáállással.
- Problémamegoldásra törekvés, gyökérok elemzés: A kreatív gondolkodás segíthet a cégeknek új és innovatív megoldásokat találni; de fontoos irányítani azt, ez milyen irányban haladjon? Hatékonyság, versenyképesség, termelékenység, innováció, árazási erő? Mind A kreativitás ösztönzése az üzleti életben
Számos dolog van, amit a cégek tehetnek a kreativitás ösztönzése érdekében – a fontos, hogy az ösztönzés folyamatos tevékenység legyen, és az ösztönzés a felső vezetőség felől érkezzen. Szintén lényeges, hogy ehhez a cég erőforrásokat is rendeljen – ha a know-how projektek nem jelennek meg költséghelyként; nem lesz sikeres a kreatív vállalat.
Kreativítás elősegítése – példák
- Kreatívitást támogató környezet: A kreatív munkakörnyezet ösztönzi a munkavállalókat, hogy új ötletekkel álljanak elő – tipikus példa erre a klasszikus: az IT vállalatok fejlesztő környezetű épületei. Ez lehet nyitott irodatér, pihenőtér, teletűzdelve játékossággal; fontos, hogy a hagyományos, kocka elemeket lecserélve, a színek, formák játékosságga domináljon.
- Kockázatvállalás előtérbe helyezése: Az ismert út csak ismert eredményhez vezethet. A hibázás ellenben a kreativitási folyamat természetes része – hiszen megkérdőjelezzük az addigi gyakorlatot, a módot, ahogy csináltuk a dolgunkat. A cégeknek bátorítaniuk kell a munkavállalókat, hogy kockázatot vállaljanak és ne féljenek a kudarctól – legyen akár szó egy új ötletről, egy fejlesztési javaslatról, bármilyen kreatív megoldástól. És valljuk be, mi magyarok ebben különösen jók tudunk lenni!
- Ötletbörzék – brainstormingok: Az ötletbörze remek módja annak, hogy a munkavállalók megosszák ötleteiket és együttműködjenek új megoldások kidolgozásában.
- Kreativitás jutalmazása: A kreatív gondolkodást és az innovatív ötleteket jutalmazni kell, hogy a munkavállalók motiváltak maradjanak. Lehet akár egy ötletláda rendszer, nagy mértékű díjazással, vagy a K+F tevékenység szoros illesztése a mindennapi munkavégzéshez
A kreativitás fejlesztése
A kreativitás fejleszthető – sőt, csak módszeres-rendszeres programok és projektek futtatásával, a kreativitás folyamatokba illesztésével lehet eredményt elérni. Számos dolog van, amit az emberek és csapatok tehetnek a kreativitásuk fejlesztése érdekében:
- Nyitottság az újdonságra, a változásokra, az alternatív megoldásokra, rugalmasságra. Egyik felsorolt elem nélkül sem létezhet kreativitás. A változás elutasítása a meglévő gyakorlatot konzerválja, az alternatívák elutasítása szintén a megszokott lefutást eredményezi, a rugalmasság pedig gyorsítja az újdonságok bevezetését és megvalósítását.
- Gondolkodjunk kívül a dobozon: Ne ragadjunk le a megszokott megoldásoknál. Próbáljunk meg új és innovatív módon gondolkodni a problémákról, keressünk új megoldásokat, ötleteljünk.
- Kísérletezés: A kísérletezés révén lehet a legjobb ötleteket megtalálni: a legtöbbször a kísérletezés, kutatói munka lebontja azokat az álfalakat, amik testet öltenek „nem fog menni”, ezt így nem lehet megcsinálni, stb.)
Wiki: Alkotókészség
A kreativitás értékes készség az üzleti életben; sőt, egy adott időszakra monopolhelyzetet adhat a kreativitás által létrehozott értékteremtés. A cégek, amelyek ösztönzik és fejlesztik a kreativitást, versenyelőnyre tesznek szert a piacon.
Kapcsolódó szolgáltatásaink
Hatékonyságnövelési szolgáltatás