Minőségirányítási rendszer
A minőségirányítási rendszer (röviden MIR) olyan szervezeti struktúra, amelynek célja, hogy rendszert biztosítson a cég működésének; illetve, hogy a termékek és szolgáltatások a vevői elvárásoknak és a vonatkozó jogszabályi és egyéb követelményeknek megfeleljenek.
A MIR folyamatos fejlesztésre épülő rendszer (a PDCA elv figyelembe vételével fejleszt folyamatosan), a keretrendszer segítségével a szervezet hatékonyabban működhet, és versenyelőnyt szerez a piacon.
MIR az ISO 9000:2015 szerint
„A MIR tartalmazza azokat a tevékenységeket, amelyekkel a szervezet azonosítja céljait és meghatározza a kívánt eredmények eléréséhez szükséges folyamatokat és erőforrásokat.
A MIR kezeli az egymással kölcsönhatásban lévő folyamatokat, valamint azokat az erőforrásokat, amelyek szükségesek az értékteremtéshez és az eredmények megvalósításához a lényeges érdekelt felek számára.
A MIR képessé teszi a felső vezetőséget, hogy optimalizálja az erőforrások felhasználását, figyelembe véve döntéseinek hosszú és rövid távú következményeit.
A MIR biztosítja az eszközöket azoknak az intézkedéseknek az azonosításához, amelyek a tervezett és nem tervezett következményekkel foglalkoznak a termékek szállítása és a szolgáltatások nyújtása során.”
Miért fontos a minőségirányítási rendszer?
A rendszert alkalmazó cégek az irányításukat egy nemzetközi szabvány alapján, folyamatosan javítva irányítják – egészen pontosan, menedzselik.
A MIR -t bevezető vagy már alkalmazó cég feltérképezi; megérti és javítja a vevői megelégedettség fakorait. Ebben benne van a szállítások pontossága, a megállapodott termékminőség szállítása; kommunikáció a megfelelő osztályok között, a vevőszolgálat megfelelősége – és még rengeteg részlet.
A MIR segít abban, hogy a termékek és szolgáltatások a vevők igényeinek megfelelőek legyenek, így növelve a vevői elégedettséget és a lojalitást – a vevők visszatérnek, és újabb vevőket hoznak.
Törekvés a költségcsökkentésre: A hibák megelőzése, a hibák gyökérokénak feltárására törekvés; illetve a folyamatok optimalizálása révén a MIR csökkenti a költségeket.
Hatékonyságnövelés: A MIR segít azonosítani és megszüntetni a pazarlásokat, valamint javítani a folyamatok hatékonyságát. Főleg, ha dedikált minőségtechnikákat alkalmazunk; mint például a veszteségcsökkentés
Folyamatos fejlesztés: A MIR ösztönzi a folyamatos fejlesztést és a változásokhoz való alkalmazkodást.
Kockázatok és lehetőségek: A quality rendszer követelménye a kockázatok és lehetőségek azonosítása és a lehetőségek feltárása.
ISO 9001 szabvány
Az ISO 9001 a legelterjedtebb minőségirányítási szabvány, amely egy általános keretrendszert biztosít a minőségirányítási rendszerek kialakításához és fenntartásához.
A minőségirányítási rendszer bevezetésének előnyei
A világ egyik legismertebb minőségirányítási szabványa az ISO 9001. Ez a szabvány egy általános keretrendszert biztosít a minőségirányítási rendszer felépítéséhez és működtetéséhez, cégmérettől és tevékenységtől függetlenül.
MIR és ISO 9001
Az ISO 9001 szabvány egy általános keretrendszert biztosít a minőségirányítási rendszerek kialakításához. A minőségirányítási rendszer bevezetése számos előnnyel jár, többek között a vevői elégedettség növekedésével, a költségek csökkentésével és a versenyelőny megszerzésével.
IATF 16949 szerinti MIR rendszer
Az IATF 16949:2016 az autóipari szereplők minőségirányítási szabványa, Gépjárműipari Minőségirányítási Rendszer Szabvány. Érvénye az autóipar ellátási láncában; gépjárműipari termékeket és a szerviz alkatrészeket gyártó szervezetek részére létezik.
Az IATF 16949 szabvány az ISO 9001 szabványon alapul.
Az IATF szabvány lényeges része a CSR -ok; a vevői specifikus követelmények., Ezeket az OEM -ek; azaz az autógyártók / autógyárak állítanak fel, elvárva azt, hogy a beszállítók minőségirányítási rendszere ezeknek is külön megfeleljen.
Minőségbiztosítás és minőségirányítás
A minőségbiztosítás a minőségirányítás egyik részterülete. A minőségbiztosítás feladata a termékminőség, célja, hogy bizonyítékokat szolgáltasson arról, hogy a termék vagy szolgáltatás megfelel a meghatározott követelményeknek – és ehhez a termékelőállítást tartja kontroll alatt.
A minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései
(ebben támogatjuk partnereinket: Minőségirányítási rendszer bevezetése)
A nulladik lépés a minőségpolitika kialakítása (MIR politika)
Fontos részfeladat a meglévő minőségirányítási állapot elemzése: milyen folyamatokkal és eljárásokkal rendelkezik már a cég; a MIR rendszer bevezetését megelőzően.
A következő lépés a minőségirányítási célok, minőségirányítási programok kidolgozása.
A minőségirányítási folyamatokat a következő lépésben úgy kell kialakítani, hogy a célok elérhetőek, az intézkedések pedig a gyakorlatba átültethetőek legyenek.
Minőségirányítási rendszerépítés, dokumentáció
A minőségirányítási folyamatokon és az ezekhez kapcsolódó felelősségek feltárásán alapul a minőségirányítás dokumentációs rendszere, a minőségirányítási eljárások, minőségirányítási munkautasítások.
Mérés – elemzés – fejlesztés és teljesítményértékelés
A minőségcélok elérését mérések, elemzések és minőségirányítási auditok segítségével lehet értékelni.
Minőségirányítási képzés
Az érintett munkatársak a megfelelő tudással, tudatossággal és kompetenciával rendelkezniük kell.
Minőségirányítási audit
Minőségirányítási rendszer bevezetése: minőségirányítási értékelése és finomhangolás
A kiépített minőségirányítási rendszer vizsgálata, auditja, és finomhangolás.
Folyamatfejlesztés
A folyamatok fejlesztése; ráadásul folyamatos fejlesztése elengedhetetlen a hatékony működéshez.
A minőségirányítási rendszer a tartós siker eszköze: segít a szervezeteknek, hogy hatékonyabban működjenek, és jobb minőségű termékeket és szolgáltatásokat nyújtsanak.
Kapcsolódó szolgáltatásaink
Minőségirányítási rendszer bevezetése
One thought on “Minőségirányítási rendszer”