Üzletmenet folytonosság jelentése
Üzletmenet folytonosság során azt biztosítja a vállalat, hogy a kritikus folyamatai nem állnak le, illetve leállás esetén vagy helyettesítő alternatívák vagy a gyors újraindulás, gyors újraindítás lehetősége fennáll.
Az üzleti folytonosság angolul Business Continuity and Disaster Recovery (teljes kifejezéssel Üzletmenet-folytonosság és katasztrófa-helyreállítás) (más formában üzletmenet–folytonosság (Business Continuity Management röviden BCM) végső kedvezményezettje a vállalat vevőköre, amely garanciát kap arra, hogy a saját üzleti folyamatai zavartalanul futnak.
Az Üzletmenet-folytonosság definíciója
„A vállalat azon képessége, hogy előre meghatározott, elfogadható szinten folytassa a termelést, vagy a szolgáltatást egy kárt okozó eseményt követően.”
(ISO 22301)
Üzletmenet folytonosság tanácsadás folyamata
BCM folyamatauditja
A szervezet jelenlegi állapotának feltérképezése, az üzleti folytonosság már megvalósított, folyamatban lévő és tervezett elemeinek a beazonosítása, az üzleti folytonosság fenntartása érdekében felépített folyamatok, eljárások és tervek vizsgálata hatékonyság és eredményesség szempontjából.
Üzletmenet hatások elemzése, angolul Business Impact Analysis – BIA
Milyen üzletmenet hatások értékelése szükséges? Ezek lehetnek ’hagyományos’ váratlan események, mint a csőtörés, áramkimaradás, vihar hatásai, de lehetnek egészen más típusúak is: ez olyan beszállító kiesse, akinek a termékének vagy szolgáltatásának a helyettesítése nem megoldható; lehet akár egy kulcsszemély kiesése hosszabb időre, operátorhiány és ennek kezelése
A fenyegetések azonosítása: Milyen belső és külső tényezők (természeti katasztrófák, cyber támadások, emberi tévedések stb.) veszélyeztethetik ezeket az eszközöket és folyamatokat?
Fenyegetések és sebezhetőségek értékelése
Ez a lépés segít azonosítani azokat a tényezőket, amelyek veszélyeztethetik az üzleti működést, és meghatározni, hogy milyen mértékben vannak kitéve ezeknek a kockázatoknak. A lényeg a proaktív védelem, és hatékony kockázatkezelés.
Meglévő védelmi intézkedések értékelése és költség / haszon elemzés
Kritikus folyamatok azonosítása
A szervezetek számos folyamatából néhány sokkal fontosabb a sikeres működéshez, mint mások. Ezek a kritikus folyamatok azok, amelyeknek a zavartalan működése közvetlenül befolyásolja a szervezet céljainak elérését, a vevői elégedettséget és a versenyképességet.
Fontos ezért, hogy ezekre a folyamatokra koncentráljunk.
Üzletmenet folytonosság tanácsadás eredménye és kimenetei
Az üzletmenet folytonosság tanácsadás igénybe vételét követően a leállások száma és a leállások ideje csökken és/vagy akár meg is szűnik, a szervezet ellenállóképessége nő, az ellátási láncok zavarai kezelhetők lesznek, a vállalat sebezhetősége csökken, a válságállóság nő, a munkatársak biztonságérzete szintén emelkedik. Szintén emelkedik a vállalat helyreállítási képessége: egyre könnyebben lesznek kezelhetők az üzletmenet problémái, a leállások, a potenciális leállások. A vállalat képes lesz a felmerülő vészhelyezetek kezelésére.
Üzletmenet folytonosság eredménye
Az üzleti folytonosság tanácsadás részeként elkészítjük a céggel közösen a következő dokumentumokat (ezek gyakorlatilag az üzletmenet folytonosság forgatókönyvei):
- Üzletmenet-folytonossági terv (angolul Business Continuity Plan – BCP)
- Katasztrófa-utáni helyreállítási tervek (Disaster Recovery Plan – DRP)
- Maximális kiesés definiálása (Maximum Acceptable Outage – MAO)
- Minimum működési szintek meghatározása (Minimum Business Continuity Objective – MBCO)
- Üzletmenet folytonosság rendszer – BCMS
ISO 22301
Üzletmenet folytonossággal egy nemzetközi szabvány foglalkozik: ISO 22301 Üzletmenet-folytonossági irányítási rendszer.
Kétféle módon lehet ennek megfelelően Üzletmenet folytonossági rendszert kiépíteni: az ISO 22301 szabványnak megfelelően, vagy a szabvány nélkül kiépítve az Üzletmenet-folytonossági és katasztrófa-helyreállítási rendszert.
’wiki’: BCMpedia; https://www.bcmpedia.org/wiki/Business_Continuity_Management_(BCM)
Kapcsolódó szolgáltatásaink
Hatékonyságnövelési tanácsadás (performance excellence, OPEX)