Porter 5 erő
Mi az a Porter 5 erő modell?
A Porter 5 erő modell a versenyképesség elemzésének egy ismert eszköze.
A Michael E. Porter által kidolgozott 5 erő modell egy olyan eszköz, amely segít a vezetőknek és döntéshozóknak megérteni és elemezni egy adott iparág versenyképességét – ezzel leegyszerűsített és világos képet nyújt arról, hogy milyen erősségű a verseny egy adott piacon, … és ezzel milyen nyereségességi potenciál rejlik benne – azaz, milyen vonzó egy adott piac.
Porteri 5 erő
Új belépők fenyegetése
A kérdés nem túl nehéz: mennyire könnyű új versenytársaknak belépni az iparágba, vagy egy adott piacra? Az alacsony belépési korlátok (pl. alacsony tőkeigény, könnyű hozzáférés a technológiához) növelik a versenyt és csökkentik a nyereségességet – hiszen, viszonylag egyszerűen megjelenhet egy új belépő, erős versenyhelyzetet teremtve – és ezzel csökkentve a profitabilitási kilátásokat.
Helyettesítő termékek fenyegetése
Vannak-e olyan alternatív termékek vagy csereszabatos szolgáltatások, amelyek ugyanolyan, vagy hasonló mértékben kielégíthetik az ügyfelek igényeit? A helyettesítő termékek jelenléte ugyanis korlátozza az árak emelésének lehetőségét. Áremelést követően a piac újraértékelheti az ár-érték arányt, és kereshet egy kedvezőbb árú, de kisebb teljesítményű helyettesítőt.
Vevők alkuereje
Mennyire erősek a vevők? Ha kevés vevője van egy cégnek vagy terméknek, vagy nagy mennyiséget vásárol 1-1 vevő, akkor nagyobb alkupozícióban vannak ezek, ami nyomást gyakorol az árakra és a szerződéses feltételekre. Egyetlen domináns vevő például diktálja – diktálhatja a feltételeket, és elég egyetlen fájó módosítási kérelem (például a fizetési határidő 30 napról 45 napra vagy 60 ra tolása. Ugyanígy, ha egyetlen országban jelentős a piaci szerepe egy cégnek, a feltételek változása azon a piacon (új adó, támogatási rendszer változása) máris kiszolgáltatottá teszi a céget.
Szállítók alkuereje
Mennyire erős a szállítók alkuereje és pozíciója? Mennyire vagyunk kiszolgáltatva a szállítóink összeségének és egyes szállítóknak? Azonosíthatók-e kulcsbeszállítók?
Ha kevés szállítóval dolgozunk együtt, vagy a szállított termékeik egyediek, akkor nagyobb alkupozícióban vannak, ami növeli a beszerzési költségeket, veszélyeztetheti az üzletmenet folytonosság kritériumát.
Iparági versenytársak
Milyen erős a versenytársak közötti rivalizálás? A sok, hasonló méretű versenytárs jelenléte fokozza a versenyt, ami árcsökkentéshez és egyéb kedvezményekhez vezethet.
Miért fontos a Porter 5 erő analízis?
A modell akár a stratégia kialakításában, akár a finomhangolásában vagy átdolgozásában segítséget nyújthat; formálhatja a beruházási döntéseket.
Stratégia kialakításban nyújtott szerepe
A modell segít a vállalatoknak olyan stratégiákat kidolgozni, amelyekkel kihasználhatják az iparágban rejlő lehetőségeket és minimalizálhatják a fenyegetéseket.
Beruházási döntések a porteri elemzést követően
Az elemzés segít meghatározni, hogy érdemes-e egy adott iparágba beruházni, vagy sem. Ha
Versenyelőny kialakítása
A modell azonosítja azokat a területeket, ahol a vállalat versenyelőnyt szerezhet a versenytársaival szemben.
Porter 5 erő példa
Nagyon jó példa az okostelefon-iparág.
Belépési korlát: Az új belépőknek nagyon magas a belépési korlátja (nagy tőkeigény szükséges a hatékony gyár megépítéséhez, ráadásul fejlett technológiát kell tudni alkalmazni, a szabadalmak a bent lévőket védik). A csereszabatos termékeknek igen nagy a számossága, és ráadásul minden szereplő széles portfóliót kínál, az olcsótól a drágáig, a stabil, de kifutott technológiáktól a hightech megoldásokig.
A vevők alkuereje viszonylag magas (sok alternatív márka létezik, jól definiált a piac, leosztottak a szerepek). Akár a B2C értékesítést nézzük, akár a B2B -t, azaz a szolgáltatók vásárlásait; jó alkuhelyzetben vannak.
A szállítók alkuereje is jelentős (a kijelzők és processzorok gyártói szinte kizárólagos beszállítók, akik a nagyobb vevőik igényeit szolgálják ki alapértelmezetten). De ha az operációs rendszert is nézzük – rendkívül kevés lehetőségről beszélünk.
A helyettesítő modelleket pedig egyre inkább az okosórák, szemüvegek jelentik – jelenthetik.
Az iparági verseny rendkívül erős: Európa, mint az addigi vezető gyártó, már nem is rendelkezik ezen a piacon erős pozíciókkal, míg a kínaiak például nagyon megerősödtek és jelentőssé váltak.
Nem is jellemző a belépés a piacra – inkább csak a kilépés. Kivéve… pl. az Apple továbbra is szépen keres ezen a piacon. Miért? Mert trendi, hype. Azaz itt jön be a megfelelő stratégia szerepe: a marketing felülsúlyozva, mint ellensúlyozó mechanizmus, működhet.
Vagy a kínai modell: a meglévő hatalmas belső piac, mint inkubációs mechanizmus, remekül működik; és lokális terepet biztosít az indulásra és a kezdeti megerősödésre.
Porter elemzés összefoglalása
A Porter 5 erő modell rendkívül hasznos eszköz az üzleti stratégia kialakításához. Azáltal, hogy segít megérteni az iparág versenyképességét, a vállalatok képesek olyan stratégiákat kidolgozni, amelyekkel növelhetik nyereségességüket – és fenntarthatóságukat.
WIKI: Porteri 5 erő modell
Kapcsolódó szolgáltatásaink
Üzleti kiválóság modellek bevezetése
Üzleti kockázatkezelés tanácsadás