Minőségirányítás

Minőségirányítás

Minőségirányítás

A minőségirányítás (Quality Management, QM) a szervezetek működése során a minőség biztosítására, javítására és fenntartására irányuló tevékenységek összessége. A minőségirányítás célja, hogy a szervezet olyan termékeket, szolgáltatásokat, folyamatokat és a folyamatokból egy rendszert, minőségirányítási rendszert hozzon létre, amelyek révén a gazdálkodó szervezet olyat termékeket állít elő állandó és jó minőségben, amelyek megfelelnek a vevői és más érdekelt felek igényeinek és elvárásainak.

Minőségirányítás az autóiparban

Az autóiparban a minőségirányítás rendkívül fontos szerepet játszik, hiszen a folyamatosan növekvő versenyben csak azok a vállalatok tudnak versenyképesek maradni, amelyek magas minőségi szintet tudnak biztosítani termékeik és szolgáltatásaik tekintetében.

Az autóiparban elterjedt IATF 16949 és az egyéb iparágakban meghonosodott ISO 9001:2015 ös szabványok a minőségirányítási rendszerek követelményeit tartalmazzák.

Az autógyártók nagy hangsúlyt fektetnek a minőségirányítási rendszerek folyamatos fejlesztésére és javítására annak érdekében, hogy még hatékonyabbá és versenyképesebbé tegyék a termelésüket.

Trend szinten ez most hol tart?

A digitális minőségirányítás lehetővé teszi a folyamatok valós idejű monitoringját, a problémák gyors azonosítását és megoldását, valamint a hatékonyság és a termelékenység növelését.

A minőségirányítás szerepe egy gazdasági társaság életében jól definiálható előnyöket ad:

  • Vevői elégedettség, mint fókusz: A minőségirányítás célja, hogy a vevők elégedettek legyenek a szervezet termékeivel, szolgáltatásaival, és a vevői követelmények teljesüljenek. A minőségirányítási rendszer segít a szervezetnek abban, hogy a vevői igények és elvárások fókuszba kerüljenek, és ezeknek megfelelően alakítsák ki termékeiket, szolgáltatásaikat és vevőorientált folyamataikat.
  • Versenyképesség: A minőségirányítás hozzájárul a szervezetek versenyképességének javításához. A magas minőségű termékek és szolgáltatások vonzóbbá teszik a szervezeteket a vevők számára, nem kell a rossz termékek következményeivel foglalkozni, a sorozatgyártás folyamatossága fenntartható; a magasa bb minőség a termék árában kifejezve pedig versenyelőnyt jelent
  • Hatékonyság: A minőségirányítás hozzájárul a szervezetek versenyképességének és hatékonyságának javításához. A minőségirányítási rendszer segít a szervezeteknek abban, hogy a megelőzés és a folyamatos fejlesztés révén elkerüljék a hibás termékek és szolgáltatások vevőkhöz jutását, ami így csökkenti a költségeket és javítja a termelékenységet.
  • Integrációs szerep: A minőségirányítást a szervezetek minden területén alkalmazni lehet, beleértve a termelést, a termeléstámogatást, a belső szolgáltatásokat – támogató folyamatokat, a marketinget, a pénzügyeket és az emberi erőforrásokat. A minőségirányítási rendszer segíts a szervezetnek abban, hogy a különböző területek közötti együttműködést javítsák, és egységes rendszert alakítsanak ki, ez összeálljon folyamatmátrixxá.

A minőségirányítás kulcstényező a gazdasági szereplők sikerében. A magas minőségű termékek és szolgáltatások, valamint a versenyképes, hatékony működés hozzájárul a szervezetek teljesítményének, versenyképességének javításához, az ügyfelek elégedettségének növeléséhez (és ezzel a márkanév javításához) és a működési költségek csökkentéséhez. A vállalatok folyamatosan dolgoznak folyamataik jobbításán, így azok napról napra jobb működést biztosítanak, míg a minőségcélok révén az ilyen szervezetek újabb és újabb kihívások elé állítják magukat.

A minőségirányítás előnyei

A minőségirányítási rendszerek alkalmazása számos előnnyel jár a szervezetek számára, kiemelnék pár lényeges elemet:

  • Rendszerszemlélet: a kollégák rendszerben gondolkodnak, megértik a kommunikáció és az információáramlás fontosságát, részt vesznek a rendszer fejlesztésében és optimalizálásában.
  • Csökken a hibás termékek és szolgáltatások száma, és ez ráadásul trendszerűen történik: hiszen a vállalat tevékenysége folyamatosan erre irányul.
  • Folyamatosan javuló ügyfélelégedettség: nem a termék jön vissza, hanem a vevő.
  • Növelt versenyképesség: az a vállalat, amely nem foglalkozik minőségirányítással, nem valósít meg szisztematikusan olyan elemeket, amely a versenyképességét növelné.
  • Integrált szervezeti működés: az egyes területek és folyamatok rendszerré állnak össze, hálózatosan működnek, az információ áramlik, a folyamatoknak való megfelelést audit keretében vizsgálja a szervezet.

A minőségirányítás alapelvei

Vevőközpontúság

Vezetői szerepvállalás

A munkatársak elköteleződése

Folyamatszemléletű megközelítés

Fejlesztés

Bizonyítékon alapuló döntéshozatal

Kapcsolatok kezelése

A minőségirányítás fogalma

A „minőségirányítás (quality management) irányítás, tekintettel a minőségre”. (Minőségirányítási rendszerek. Alapok és szótár (ISO 9000:2015).

 

A minőségirányítási rendszer alkalmazása nem garantálja a sikert. A sikerhez elengedhetetlen, hogy a szervezet vezetősége elkötelezett legyen a minőség iránt, és hogy a minőségirányítási rendszert hatékonyan alkalmazzák.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Minőségirányítás tanácsadás

Minőségirányítási rendszer bevezetése

Folyamatfejlesztés

Tanácsadási szolgáltatásaink listája

AVALEX szolgáltatások

Kapcsolódó bejegyzések

ISO 9001

QA-QC-QM

Poka-yoke

Audit

5 thoughts on “Minőségirányítás”

  1. Visszajelzés: - avalex
  2. Visszajelzés: SWOT - avalex
  3. Visszajelzés: Eszkaláció - avalex
  4. Visszajelzés: Auditterv - avalex
  5. Visszajelzés: PDCA - avalex

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük