Innováció
Az innováció egy olyan folyamat, amely során új termékek, szolgáltatások, folyamatok vagy technológiák jönnek létre. Az innováció fontos szerepet játszik a társadalmi és gazdasági fejlődésben, és hozzájárul a versenyképesség növeléséhez. A vállalati innováció a vállalati árképzési erőt növeli drasztikusan; és gyorsan, közép -, és hosszútávra olyan versenyelőnyt ad az innovatív vállalatok kezébe; amely elementáris erővel határozhatja meg a cégértéket és a nyereségességet.
Az innovációt, innovációs képességet számos tényező befolyásolja
- A technológiai fejlődés: az innováció nem csak technológiai fejlődéssel jön létre, de az innovációs ugrásokat minden esetben a technológia fejlődése okozza: elég az ipar 1.0 gőzgéppel és sorozatgyártással gyártására gondolni, vagy a mesterséges intelligencia hordozta lehetőségekre. A technológiai innováció mindig tartós versenyelőnyt ad annak, aki az innovációs ugrást el tudja érni.
- A fogyasztói igények: A fogyasztói igények állandó húzóerőt jelentenek az innovációban. De például a látens, azaz meg nem fogalmazott, akár még nem is létező igények azok, amelyek a legnagyobb lehetőséget adják az innováció frontján: jöhet a WOW -effektus; amikor a vevő nem is tudta, hogy az adott termék vagy szolgáltatás számára szükséglet; mégis; amikor meglátja és megérti; jön a WOW effektus: mindig is ezt akartam; nem értem, hogy éltem nélküle. Jó példa a visszapillantó tükörbe épített villogó sárga figyelmeztetés az ott tartózkodó járműről, ami akár még a holttérben is lehet: amig nem kapja meg ezt a vásárló, nem is hiányzott neki, de aki egyszer megtapasztalta a az előnyét: nem tudja elengedni.
- A verseny: a versenyző környezet, és a versenyző vállalatok egymást kényszerítik a folyamatos fejlesztésre és innovációra, hiszen aki kimarad, az lemarad.
- A kormányzat politikája: Dél-Korea, Tajvan a tipikus példái annak, amikor az elkötelezett kormányzat az innovációs politika alá rendelve milyen tartós növekedési pályára állítja egy ország gazdaságát.
- A rendelkezésre álló kompetencia az innováció motorja: a jól képzett, kompetens munkaerő az értékteremtésben kiemelkedő szerepet kap.
Az innováció eredményei számos formában jelentkeznek, versenyelőnyt és árazási erőt adva annak, aki képes megfelelő innovációs folyamatokat felépíteni, és ezek eredményét mielőbb a vállalkozás számára elérhetővé tenni.
Mégis, az innováció milyen előnyöket kínál?
- Új termékek vagy szolgáltatások létrehozása: Ez lehet új termék vagy szolgáltatás, amely teljesen új, vagy egy meglévő termék vagy szolgáltatás új funkcióval vagy tulajdonsággal való bővítése.
- Új (gyártási) folyamat vagy technológia létrehozása: Ez lehet új eljárás vagy technológia, amely hatékonyabbá vagy költséghatékonyabbá teszi a termelést vagy a szolgáltatást.
- Új piacok vagy felhasználási területek megteremtése: Ez lehet egy új piac vagy felhasználási terület létrehozása egy meglévő termék vagy szolgáltatás számára. Jó példa erre az, amikor az okostelefon, kiegészítve hasznos egészségfunkciókkal, a kezünkre költözött, okosóra formájában.
Az innováció előnyei
- Ugrás a cégértékben: a tőzsde és a befektetők kedvence az innováció: olyan rétéknövekedés jön létre, amely kiemelkedően kedvező megtérülést biztosít.
- Versenyelőny: Az innovatív vállalatok tartós versenyelőnyt szerezhetnek a piacon azáltal, hogy új termékeket, szolgáltatásokat vagy folyamatokat kínálnak, és ezeket csak ők tudják kínálni – hozzájárulva ezzel az árazási erő növekedéséhez.
- Jó hírnév, márkanév: Az innovatív vállalatok javíthatják jó hírnevüket vagy márkanevüket azáltal, hogy új megoldásokat, új termékeket kínálnak a fogyasztóknak és az ügyfeleknek.
- Kockázatcsökkentés: Az innováció a kutatás-fejlesztésben, de akár a minőségellenőrzésben segíthet a vállalatoknak a kockázatok azonosításában és kezelésében, kontroll alatt tartásában, és ezzel hozzájárul a hosszú távú és tartós sikerhez.
Az innovációt számos módon érdemes ösztönözni, néhány példa erre:
- Kutatás-fejlesztés (K+F) támogatása: A kormányzat és a vállalatok K+F-be történő befektetése hozzájárulhat az innováció ösztönzéséhez. Ezt általában az adórendszeren keresztül lehet a legegyszerűbben támogatni és ösztönözni.
- Innovációs infrastruktúra biztosítása: Az innovációs infrastruktúra, például a technológiai parkok és az inkubátorok segíthetnek az innovátorok számára, hogy ötleteiket a gyakorlatba ültessék. Ha nincs forrása 1-1 cégnek az infrastruktúrára, kedvezményes bérleti struktúrával, vagy kapacitásvásárlással lehet megoldani a dolgot.
- Innovációs kultúra kialakítása: A vállalatok és a társadalom számára fontos, hogy támogassák az innovációt, és ösztönözzék az új ötletek és megoldások kidolgozását. A diákok számára meghirdetett versenyek, technológiai HUB -ok létrehozása, kutatóközpontok, az alapkutatások támogatása: mind az innovációs kultúra és környezet kialakításában segítenek.
Az innováció fontos szerepet játszik a modern világban, és hozzájárul a társadalmi és gazdasági fejlődéshez, ha jól van menedzselve, a társadalmi felzárkózáshoz. Az innováció ösztönzése éppen ezért fontos feladat a kormányzat, a vállalatok és a társadalom számára.
Részleteiben: Innováció – wikipédia
Kapcsolódó szolgáltatásaink
Üzleti kiválóság modellek bevezetése