Árazási erő

Árazási erő

Az árazási erő a vállalat azon képessége, hogy szolgáltatásának vagy termékének árait, vagy ezek összekapcsolt árait az általa kívánt szinten tartsa, függetlenül a versenytől vagy a kereslettől. Valójában az árazási erő nem az árszint, hanem a nyereségesség-árrés meghatározási képessége.

Az árazási erő kritikus tényező a vállalati profitabilitásban, mivel lehetővé teszi a vállalat számára, hogy magasabb árrést érjen el.

Az árazási erő mértékét befolyásoló tényezők

Az árazási erőt számos tényező befolyásolja:

  • A vállalat piaci részesedése: A nagyobb piaci részesedéssel rendelkező vállalatok általában nagyobb árképzési erővel rendelkeznek, akár irányíthatják is a piacot; ennek legszofisztikáltabb formája a monopólium: amikor a vállalat képessé válik dominánssá, egyeduralkodóvá válik a piacon (ennek leggyakrabban az alapját a jogi környezet egyensúlytalansága adja, azzal, hogy egyoldalú előnyöket kínál  bizonyos érdekcsportok számára.).
  • A termék piaci részesedése: ha a terméktulajdonságok egy része nélkülözhetetlenné teszi a terméket a vevői számára, a piaci részesedés ennek megfelelően teljesen dominánssá válhat az egyedülálló terméktulajdonsággal rendelkező termék számára.
  • A vállalat termékének vagy szolgáltatásának egyedisége: A egyedülálló vagy nélkülözhetetlen termékekkel vagy szolgáltatásokkal rendelkező vállalatok általában nagyobb árképzési erővel rendelkeznek, mivel a vásárlók kevésbé képesek más alternatívát találni, amely azonos szinten elégíti ki az igényeiket.
  • A vállalat termékének vagy szolgáltatásának szükségessége a vevő számára: az olyan trivialítások mellet, mint az élelmiszer, víz szükségessége; ma már rengeteg olyan elem van, amely abszolút szükségesnek tekinthető: internethozzáférés, de akár 1-1 app birtoklása. A marketing egyik deklarált célja pont ez: a vásárlóközönség meggyőzése egy adott cikk szükségességéről – aki nem birtokolja az adott tárgyat, nem része annak a csoportnak, aki viszont igen; így kimarad-lemarad…
  • A vállalat költségei: A magasabb költségekkel rendelkező vállalatok általában kisebb árképzési erővel rendelkeznek, mivel a magasabb árak csökkentenék a profitot (ne feledjük: az árazási erő nem az árszint meghatározásának képessége!)
  • A kereslet rugalmassága: A rugalmas kereslettel rendelkező termékek vagy szolgáltatások esetén a vásárlók könnyebben hajlandóak más alternatívákat keresni, ha az árak emelkednek. Ez csökkenti a vállalat árképzési erejét.

Az árképzési erő mérése

Az árképzési erőt a következőképpen lehet mérni:

  • Ár-érzékenység: Ez a mutató azt méri, hogy a vevők mennyire érzékenyek az árváltozásokra. A magasabb árérzékenységű termékek esetén a vevők kevésbé hajlandóak magasabb árakat fizetni, azaz ebben az esetben a vállalat árképzési ereje nem mondható erősnek, ellenben a piaci verseny erősnek mondható.
  • Piaci részesedés: A nagyobb piaci részesedéssel rendelkező vállalatok általában nagyobb árképzési erővel rendelkeznek. Itt kell azonban rendkívüli módon mérni és folyamatosan értékelni a termékben meglévő ár-érték arányt, mert könnyen átesés fordulhat elő: az addig a nagy vásárlói tömeg által áhított termék átesik egy ponton, és onnéttól mindenki már csak az árcédulát figyeli, az egyéb termékértékek pedig elhalványulnak a termék értékelésében.
  • Termék vagy szolgáltatás egyedisége: A egyedülálló vagy nélkülözhetetlen termékekkel vagy szolgáltatásokkal rendelkező vállalatok általában nagyobb árképzési erővel rendelkeznek, legalább addig, amíg az egyediség biztosítja a versenyelőnyt. A vállalatok esetében ez a cash-cow, azaz a fejőstehén időszak: amikor a nyereségesség kiemelkedő, az árbevétel pedig növekvő pályán van, a részvényárak növekednek, az osztalékfizetési képesség erős.
  • Termék ár-érték aránya: az árképzési erő esetén ez a jó árképzési képességű szervezet ellen dolgozik: van okostelefon 30 000 Ft -ért és van 600 000 Ft -ért; hasonlítsuk össze ezek ár-érték arányát, és megvan a válasz, miért…

Az árazási erő megnyilvánulásának magasfoka: a cash-cow

A cash-cow kifejezés egy olyan vállalati vagy üzleti egységet, terméket jelöl, amely állandó és jelentős bevételt termel a vállalat számára, minimális befektetést igényel és nagyon kis kockázattal jár – találó a fejőstehén elnevezés. Ezek olyan termékek vagy szolgáltatások, amelyek már jól beváltak, és stabil piaci pozícióval rendelkeznek. Marketingjükre arányosan keveset kell fordítani, a profitmarzsuk azonban jelentős.

Az árképzési erő fontos szerepet játszik a vállalati stratégiában. Kiemelten fontos stratégiai cél olyan stratégiák és célok alkalmazása, amelyek folyamatosan növelik az árképzési erőt.

Árazási erő stratégiák

Az árazási erő nem adottság, különlegesség –tenni kell érte, fejleszteni. Célszerű rá folyamatot építeni, dedikált erőforrásokat rendelni ehhez – hiszen az adott üzleti szegmensben a kiválóságra, a szervezeti hatékonyságra – összefoglalva, a csúcsra törekszünk.

Differenciált termék vagy szolgáltatás felvétele a kínálatba

Az alaptermékeken kívül általában létezik olyan vevői szegmens, amelyik keresi, igényli és megfizeti a magasabb árat, ha egyedit, különlegest, magasabb hozzáadott értékűt kap. Itt értelemszerűen magasabb lehet a profitmarzs.

Egyeduralkodó szerep

A egyedülálló vagy nélkülözhetetlen termékekkel vagy szolgáltatásokkal rendelkező vállalatok általában nagyobb árképzési erővel rendelkeznek. Egyes vélekedések szerint egy tőzsdén jegyzett cég valódi értékemelkedést nem az adja, hogy a kapitalizmus keretei közötti versenyben jól teljesít és hatékonyan működik – hanem a versenyen túllépve, egyeduralkodóvá, monopolisztikussá válik, bebiztosítva egy hosszabb távon fennálló versenyelőnyt.

B kategórás termékek

A B kategórás termékek kialakításának értelme a konkurencia távoltartása: amíg elérhető a márkanévhez kapcsolt B kategóriás termék is a piacon; kedvezőbb árfekvésen, addig az ember hajlandó azt megvenni, és nem próbál ki más márkákat: megmarad a márkahűség; a konkurenseknek viszont alyancsoabbyra kerül a belépési szint a piacra: hiába állnak elő egy nagyon jó minőségű termékkel; a vásárlók egy része továbbra is a már ismert márkanevet választják – aki költségérzékeny, az a B kategóriás terméket. Meglepődnénk, például hány almárka tartozik a Coca Cola égisze alá; mint B kategóriás termék.

A klasszikus: költségcsökkentés

A költségek csökkentése növelheti a vállalati árrést, ami nagyobb árképzési erőt eredményezhet.

Piaci részesedés növelése

A piaci részesedés növelése csökkentheti a versenyt, ami nagyobb árképzési erőt eredményezhet. A nagyobb piaci részesedés csökkenti az egy termékre eső marketing és egyéb költségeket – máris kész az árelőny.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Tartós siker tanácsadás

Üzleti kiválóság modell bevezetése

Hatékonyságnövelési tanácsadás (performance excellence, OPEX)

Teljesítménymenedzsment

Tanácsadási szolgáltatásaink listája

AVALEX szolgáltatások

Kapcsolódó bejegyzések

Nincs ugrás a fejlődésben

Ignoráld vagy innováld

Szervezet hatékonysága

Tanácsadás

4 thoughts on “Árazási erő”

  1. Visszajelzés: Innováció – avalex
  2. Visszajelzés: SWOT - avalex
  3. Visszajelzés: Hatékonyság - avalex

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük