SWOT
SWOT
A SWOT egy technika, amely segít azonosítani egy gazdasági társaság erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és fenyegetéseit. A SWOT -ot más néven helyzetértékelésnek vagy szituációs elemzésnek is hívják.
SWOT jelentése
A kifejezés: SWOT mozaikszó, 4 szó kezdőbetűiből áll össze (angolul):
- Strengths – jelentése erősség
- Weaknesses – jelentése gyengeség
- Opportunities – jelentése lehetőségek
- Threats – jelentése veszélyek
A SWOT négy fő összetevője
Az angol Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threats összeségében tehát leírja a szervezet belső lehetőségeit és a környezetéből származó hatásokat.
SWOT erősségek
- A szervezet belső erősségei, amire építeni lehet, amiben jobb a szervezet, mint a versenytársai: ez lehet a minőség, a gyorsaság, a rugalmasság.
S-W-O-T gyengeségek
- A vállalat belső gyengeségei, amelyek hátrányt jelentenek a versenyben; meg kell velük küzdeni: tipikusan a munkaerőhiány, öreg gépek, öreg épület, elavult technológia alkalmazása. A magyar cégek esetében a finanszírozás lehet még fontos elem.
SWOT lehetőségek
- A lehetőségek elsősorban külső tényezők, amelyeket a szervezet a javára fordíthat: ilyenek lehetnek a növekvő piac, az új technológiák, a kedvező kormányzati szabályozás, a változó vásárlói igény, új vásárlói csoportok
Veszélyek, fenyegetettség
- Külső tényezők, amelyek veszélyeztethetik a szervezet sikerét – azaz kockázatot jelentenek. Ilyenek lehetnek az új versenytársak belépése, lassuló piac, akár gazdasági recesszió, a kedvezőtlen jogszabályi változások, a technológiai fejlődés, stb.
A SWOT előnye
- Alapot ad a hosszú távú működés definiálásához, mivel feltárásra kerülnek a prioritások.
- A tények ismeretét követően kezdődhet meg az építkezés.
- A vállalati értéklánc megerősíthető: arra lehet fókuszálni, amire valóban szükséges: kihasználni az erősségeket és kezelni a gyengeségeket.
Példa SWOT -ra
Nézzük meg, hogy egy kézműves kisvállalkozás hogyan tudja definiálni a saját helyzetét.
A SWOT ebben az esetben a következőképpen néz ki:
Erősségek:
- Egyedi, kézműves, magas minőségű kézzel készített ékszerek
- Erős online jelenlét, SEO optimalizált oldal
- Jó hírnév a vásárlók körében
Gyengeségek:
- Magasabb árszint a nem egyedi termékekhez képest; a magas kézimunka miatt
- Korlátozott marketingköltségvetés
- Kis cégméret miatt sok és sokrétű a feladata a kollégáknak
Lehetőségek:
- Növekvő kereslet a kézműves termékek iránt, divatteremtés
- Új online értékesítési csatornák, kép formátum erősítése
Fenyegetések:
- Új versenytársak belépése, ami csökkentheti az árakat
- A gazdasági recesszió hatása a vásárlói kiadásokra
- Változások a szállítási költségekben, csomagolásban
- Termék megítélésének változása
SWOT a wikipédián: https://hu.wikipedia.org/wiki/SWOT-elemz%C3%A9s
Kapcsolódó szolgáltatásaink
Üzleti kockázatkezelés tanácsadás
3 thoughts on “SWOT”