SWOT elemzés

SWOT elemzés

SWOT elemzés

A swot elemzés egy stratégiai tervezési és menedzsmenttechnika, amely segít azonosítani az üzleti versenyhez vagy projekttervezéshez kapcsolódó erősségeket, gyengeségeket, lehetőségeket és fenyegetéseket.

A SWOT -ot más néven helyzetértékelésnek vagy szituációs elemzésnek is hívják.

SWOT jelentése

Az  S W O T mozaikszó, 4 szó kezdőbetűiből áll össze (angolul):

  • Strengths – erősségek
  • Weaknesses – gyengeségek
  • Opportunities – lehetőségek
  • Threats – veszélyek

A SWOT elemzés négy fő összetevője

A Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threats vonatkozásában jól körülírhatóak az egyes elemek:

Erősségek

  • A szervezet belső erősségei, amelyek versenyelőnyt biztosítanak. Ilyen lehet a különleges versenyképesség, egyedülálló termék, versenyképes szakértelem, tehetséges alkalmazottak, erős márkanév, hatékony gyártási folyamat – költségelőny, szilárd és robusztus pénzügyi helyzet, stb.

Gyengeségek

  • A szervezet belső gyengeségei, amelyek hátrányt jelentenek a versenytársakhoz képest. Ilyenek lehetnek a stratégia hiánya, belső működési problémák, a elavult technológia, a gyenge marketing, a magas költségek, a hiányzó szakértelem, stb.

Lehetőségek

  • A lehetőségek elsősorban külső tényezők, amelyeket a szervezet a javára fordíthat: ilyenek lehetnek a növekvő piac, az új technológiák, a kedvező kormányzati szabályozás, a változó vásárlói igény, új vásárlói csoportok

Veszélyek, fenyegetettség

  • Külső tényezők, amelyek veszélyeztethetik a szervezet sikerét. Ilyenek lehetnek az új versenytársak belépése, lassuló piac, akár gazdasági recesszió, a kedvezőtlen jogszabályi változások, a technológiai fejlődés, stb.

A SWOT elemzés előnyei

  • Segít a stratégiai tervezésben és a döntéshozatalban, felmérve azt, mire kell építeni és mit kell kockázatértékelni.
  • Azonosítja a szervezet erősségeit és gyengeségeit.
  • Felhívja a figyelmet a külső lehetőségekre és fenyegetésekre.
  • Segít a szervezetnek a versenyelőny kiépítésében és megőrzésében.

A szituációs elemzés hátrányai

  • Lehet szubjektív és pontatlan; ezért célszerű Benchmarking technikákat alkalmazni.
  • Nem ad konkrét útmutatást a cselekvéshez, a kimenete nem egy cselekvési terv vagy akciólista – ezt külön érdemes kidolgozni, akciótervként.
  • Időigényes és bonyolult lehet.

SWOT analízis végrehajtása

  1. Határozzuk meg az elemzés célját: Mit szeretnénk elérni az elemzéssel?
  2. Gyűjtsünn információkat: Gyűjtsünk be belső és külső információkat a szervezetről, hasonlítsuk össze a szervezet teljesítményét a versenytársakéval
  3. Azonosítsuk a SWOT elemeket: Brainstorming segítségével azonosítsuk a szervezet erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és fenyegetéseit; vonjunk be minél több munkatársat
  4. Elemezzük a SWOT elemeket: Értékeljük az egyes elemek fontosságát és hatását a szervezetre, priorizáljunk.
  5. Fejlesszük ki stratégiánkat: Használjuk a SWOT analízis eredményeit stratégiák kidolgozásához a szervezet céljainak elérése érdekében.

SWOT stratégiák

S-O stratégia (S/O)

Offenzív stratégia – Lehetőségek kihasználása az erősségek révén

Ez a tipikus kiaknázási feladat: ez lehet a szabad kapacitások lekötése,

W-O stratégia (W/O)

Válságorientált megközelítés – Gyengeségek leküzdése a lehetőségek kiaknázásával

Ez egyedi megközelítést igényel: a lehetőségeinkre kell úgy gondolni, mint amelyek segítenek leküzdeni a gyengeségeinket. Ha nem korszerű a géppark – az alacsony amortizációs költség miatt versenyképes árat lehet kalkulálni. Ha kis ideig eltartható a termék, fel kell pörgetni az értékesítést, hogy napon belül el lehessen juttatni az árut a vevőkhöz.

S-T stratégia

Diverzifikált stratégia – Védelem a fenyegetettség ellen az erősségek használatával

Az S/T megközelítés a jó helyzet: ha erős a minőségellenőrzés, a magas minőségű termékek piacán kell új vevőket felkutatni – és érvényesíteni az ezzel elérhető magasabb nyereséget.

W-T stratégia

Defenzív stratégia – Olyan stratégia kell, ami megóv a gyengeséget célzó fenyegetéstől

Ha a cég gyengesége a kompetenciahiány, és megjelenik egy új  cég a városban – fejleszteni kel a HR  tevékenységet: HR folyamat fejlesztése.

Példa SWOT elemzésre

Összeszereléssel foglakozó vállalkozás SWOT elemzést végez, hogy megértse a piaci helyzetét.

Erősségek

  • Nagyon jó kompetencia: ügyes munkatársak, akik gyorsan tanulnak be és megértik a termék helyes összeszerelésének fontosságát.
  • Ügyes szakembergárda: a szakik a költséges robotok helyett olyan célgépeket képesek összerakni, ami a robot árának tizedéből ellátja – támogatja ugyanazt a folyamatot.
  • EU -s forrásból épített, új, célszerű és korszerű üzem áll rendelkezésre.
  • A tulajdonos piaci ismertsége nagyon jó, mindenki tudja, ki ő a szakmában; a szakértelmére lehet építeni.

Gyengeségek

  • A sok szerelési művelet miatt nagy a hibázási lehetőség, ami vevői reklamációt, adott esetben termékvisszahívást eredményez.

Lehetőségek

  • Új kolléga, aki perfektül beszél németül >>> így a német piac kiaknázható
  • Nagy az igény a komplexebb szerelési feladatokra

Fenyegetések

  • Új konkurencia színre lépése, ami csökkentheti a nyereséget.
  • Enyhén csökkenő kereslet az idei évben.
  • Gyors jogszabályi változások.
  • 0 hiba igény a vevői oldalon – azaz 100% -os minőség-ellenőrzés szükséges.

SWOT wiki: https://hu.wikipedia.org/wiki/SWOT-elemz%C3%A9s

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Minőségirányítás tanácsadás

Üzleti kockázatkezelés tanácsadás

Tanácsadási szolgáltatásaink listája

AVALEX szolgáltatások

Kapcsolódó bejegyzések

Árazási erő

Stratégia

Minőségirányítás

SWOT

3 thoughts on “SWOT elemzés”

  1. Visszajelzés: SWOT - avalex

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük