SWOT elemzés
SWOT elemzés
A swot elemzés egy stratégiai tervezési és menedzsmenttechnika, amely segít azonosítani az üzleti versenyhez vagy projekttervezéshez kapcsolódó erősségeket, gyengeségeket, lehetőségeket és fenyegetéseket.
A SWOT -ot más néven helyzetértékelésnek vagy szituációs elemzésnek is hívják.
SWOT jelentése
Az S W O T mozaikszó, 4 szó kezdőbetűiből áll össze (angolul):
- Strengths – erősségek
- Weaknesses – gyengeségek
- Opportunities – lehetőségek
- Threats – veszélyek
A SWOT elemzés négy fő összetevője
A Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threats vonatkozásában jól körülírhatóak az egyes elemek:
Erősségek
- A szervezet belső erősségei, amelyek versenyelőnyt biztosítanak. Ilyen lehet a különleges versenyképesség, egyedülálló termék, versenyképes szakértelem, tehetséges alkalmazottak, erős márkanév, hatékony gyártási folyamat – költségelőny, szilárd és robusztus pénzügyi helyzet, stb.
Gyengeségek
- A szervezet belső gyengeségei, amelyek hátrányt jelentenek a versenytársakhoz képest. Ilyenek lehetnek a stratégia hiánya, belső működési problémák, a elavult technológia, a gyenge marketing, a magas költségek, a hiányzó szakértelem, stb.
Lehetőségek
- A lehetőségek elsősorban külső tényezők, amelyeket a szervezet a javára fordíthat: ilyenek lehetnek a növekvő piac, az új technológiák, a kedvező kormányzati szabályozás, a változó vásárlói igény, új vásárlói csoportok
Veszélyek, fenyegetettség
- Külső tényezők, amelyek veszélyeztethetik a szervezet sikerét. Ilyenek lehetnek az új versenytársak belépése, lassuló piac, akár gazdasági recesszió, a kedvezőtlen jogszabályi változások, a technológiai fejlődés, stb.
A SWOT elemzés előnyei
- Segít a stratégiai tervezésben és a döntéshozatalban, felmérve azt, mire kell építeni és mit kell kockázatértékelni.
- Azonosítja a szervezet erősségeit és gyengeségeit.
- Felhívja a figyelmet a külső lehetőségekre és fenyegetésekre.
- Segít a szervezetnek a versenyelőny kiépítésében és megőrzésében.
A szituációs elemzés hátrányai
- Lehet szubjektív és pontatlan; ezért célszerű Benchmarking technikákat alkalmazni.
- Nem ad konkrét útmutatást a cselekvéshez, a kimenete nem egy cselekvési terv vagy akciólista – ezt külön érdemes kidolgozni, akciótervként.
- Időigényes és bonyolult lehet.
SWOT analízis végrehajtása
- Határozzuk meg az elemzés célját: Mit szeretnénk elérni az elemzéssel?
- Gyűjtsünn információkat: Gyűjtsünk be belső és külső információkat a szervezetről, hasonlítsuk össze a szervezet teljesítményét a versenytársakéval
- Azonosítsuk a SWOT elemeket: Brainstorming segítségével azonosítsuk a szervezet erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és fenyegetéseit; vonjunk be minél több munkatársat
- Elemezzük a SWOT elemeket: Értékeljük az egyes elemek fontosságát és hatását a szervezetre, priorizáljunk.
- Fejlesszük ki stratégiánkat: Használjuk a SWOT analízis eredményeit stratégiák kidolgozásához a szervezet céljainak elérése érdekében.
SWOT stratégiák
S-O stratégia (S/O)
Offenzív stratégia – Lehetőségek kihasználása az erősségek révén
Ez a tipikus kiaknázási feladat: ez lehet a szabad kapacitások lekötése,
W-O stratégia (W/O)
Válságorientált megközelítés – Gyengeségek leküzdése a lehetőségek kiaknázásával
Ez egyedi megközelítést igényel: a lehetőségeinkre kell úgy gondolni, mint amelyek segítenek leküzdeni a gyengeségeinket. Ha nem korszerű a géppark – az alacsony amortizációs költség miatt versenyképes árat lehet kalkulálni. Ha kis ideig eltartható a termék, fel kell pörgetni az értékesítést, hogy napon belül el lehessen juttatni az árut a vevőkhöz.
S-T stratégia
Diverzifikált stratégia – Védelem a fenyegetettség ellen az erősségek használatával
Az S/T megközelítés a jó helyzet: ha erős a minőségellenőrzés, a magas minőségű termékek piacán kell új vevőket felkutatni – és érvényesíteni az ezzel elérhető magasabb nyereséget.
W-T stratégia
Defenzív stratégia – Olyan stratégia kell, ami megóv a gyengeséget célzó fenyegetéstől
Ha a cég gyengesége a kompetenciahiány, és megjelenik egy új cég a városban – fejleszteni kel a HR tevékenységet: HR folyamat fejlesztése.
Példa SWOT elemzésre
Összeszereléssel foglakozó vállalkozás SWOT elemzést végez, hogy megértse a piaci helyzetét.
Erősségek
- Nagyon jó kompetencia: ügyes munkatársak, akik gyorsan tanulnak be és megértik a termék helyes összeszerelésének fontosságát.
- Ügyes szakembergárda: a szakik a költséges robotok helyett olyan célgépeket képesek összerakni, ami a robot árának tizedéből ellátja – támogatja ugyanazt a folyamatot.
- EU -s forrásból épített, új, célszerű és korszerű üzem áll rendelkezésre.
- A tulajdonos piaci ismertsége nagyon jó, mindenki tudja, ki ő a szakmában; a szakértelmére lehet építeni.
Gyengeségek
- A sok szerelési művelet miatt nagy a hibázási lehetőség, ami vevői reklamációt, adott esetben termékvisszahívást eredményez.
Lehetőségek
- Új kolléga, aki perfektül beszél németül >>> így a német piac kiaknázható
- Nagy az igény a komplexebb szerelési feladatokra
Fenyegetések
- Új konkurencia színre lépése, ami csökkentheti a nyereséget.
- Enyhén csökkenő kereslet az idei évben.
- Gyors jogszabályi változások.
- 0 hiba igény a vevői oldalon – azaz 100% -os minőség-ellenőrzés szükséges.
SWOT wiki: https://hu.wikipedia.org/wiki/SWOT-elemz%C3%A9s
Kapcsolódó szolgáltatásaink
Üzleti kockázatkezelés tanácsadás
3 thoughts on “SWOT elemzés”