Minőségellenőrzés

Minőségellenőrzés

Minőségfelügyelet, minőségellenőrzés, azaz QC: A minőségellenőrzés a minőségirányítási rendszer azon tevékenységeire vonatkozik, amelyek a termékek és szolgáltatások minőségének ellenőrzésére szolgálnak. A QC a QIR folyamatorientált tevékenységeire összpontosít, például a mérés és elemzésre, a hibakeresésre és a korrekciós intézkedésekre. Végrehajtója a MEO, a minőségellenőrzési osztály.

Minőségfelügyelet (angolul quality control, azaz QC)

A minőségirányításnak az a része, amely a minőségkövetelmények teljesítésére összpontosít.

(a fogalom a Minőségirányítási rendszerek. Alapok és szótár (ISO 9000:2015) szabványból származnak – https://www.iso.org/standard/45481.html)

A minőségellenőrzés célja, hogy biztosítsa, hogy a termékek vagy szolgáltatások megfeleljenek a meghatározott minőségi követelményeknek. Ez azáltal történik, hogy a termékeket vagy szolgáltatásokat rendszeresen ellenőrzik, és a nem megfelelő termékeket vagy szolgáltatásokat kiszűrik.

Minőségellenőrzés és MEO

A MEO, mint minőségellenőrzési osztály; felel a minőségellenőrzésért.

MEO feladatai

A minőségellenőrzés feladata számos különböző módszerrel végezhető el, ezeket összeségében a mérőlabor szokta felügyelni. A leggyakoribb módszerek a következők:

  • Vizuális ellenőrzés: A termékeket vagy szolgáltatásokat vizuálisan ellenőrzi a MEO, hogy ne legyenek látható hibák (autó motortéri alkatrésze nem látható, ott ez nem szükséges, de egy látványelem esetében igen)
  • Méréssel történő ellenőrzés: A termékeket vagy szolgáltatásokat mérőeszközökkel ellenőrzi a MEO, hogy megfeleljenek a meghatározott műszaki specifikációknak: rajznak, vevői elvárásnak, szabványi követelménynek. Általában a sorozatgyártás folyamat jóváhagyása is mintavételes, ismétlődő mérésekkel történik; de például a gyártásindítási, gyártás zárását és validálását követő mérések is mérőeszközös mérések.
  • Statisztikai ellenőrzés (SPC): A termékeket vagy szolgáltatásokat statisztikai módszerekkel ellenőrzi a MEOs, hogy azonosítsa a minőségi problémákat.

A minőségellenőrzés típusai

A minőségellenőrzést, azaz a QC -t két fő típusra oszthatjuk:

  • Preventív minőségellenőrzés: A preventív minőségellenőrzés célja, hogy megakadályozza a minőségi problémák kialakulását. Ezt azáltal érhetjük el, hogy a minőségi követelményeket már a tervezési és fejlesztési szakaszban meghatározzuk, és hogy a termelés során a minőségi ellenőrzést a MEO szabályszerűen és rendszeresen végzi. De a legfontosabb eszköz az SPC -zés; azaz a statisztikai folyamatszabályozás módszere: meghatározni azokat a minimum és maximumhatárokat, amelyek között a folyamat még elfogadható minőségű terméket állít elő.
  • Reaktív minőségellenőrzés: A reaktív minőségellenőrzés célja, hogy a már kialakult minőségi problémákat azonosítsuk és kiszűrjük. A termékeket vagy szolgáltatásokat a késztermék-ellenőrzés során ellenőrizzük, hogy a reklamációkat és a visszahívásokat kivizsgáljuk. Ennek leggyakoribb megnevezése a végellenőrzés.

A minőségellenőrzés folyamata

A minőségellenőrzés folyamatát a PDCA elv alapján le lehet szűrni néhány tipikus lépésre:

  1. Minőségi követelmények meghatározása: A minőségellenőrzés első lépése, hogy meghatározzuk a termékek vagy szolgáltatások minőségi követelményeit. Ezek a követelmények tartalmazhatják a termék vagy szolgáltatás műszaki specifikációit, a biztonsági előírásokat, az ügyfelek igényeit.
  2. Minőségellenőrzési módszerek kiválasztása: A következő lépés, hogy kiválasztjuk a megfelelő minőségellenőrzési módszereket. A módszerek kiválasztása a termékek vagy szolgáltatások típusától, a minőségi és vevői – hatósági – típusjóváhagyási előírt követelményektől és a rendelkezésre álló erőforrásoktól függ.
  3. Minőségellenőrzési terv (QC plan) kidolgozása: általában a minőségirányítás feladata a minőségellenőrzési terv kidolgozása. A terv tartalmazza a minőségellenőrzési módszereket, a mérési gyakoriságot és a felelős személyeket.
  4. Minőségellenőrzés végrehajtása, MEOzás: A következő lépés, hogy végrehajtsuk a minőségellenőrzést. A minőségellenőrzés során a termékeket vagy szolgáltatásokat a meghatározott minőségi követelményeknek megfelelően ellenőrizzük.
  5. Minőségellenőrzési eredmények értékelése, elemzése: A következő lépés, hogy elemezzük a minőségellenőrzési eredményeket. Termékek tekintetében az OK – NOK kérdésre keressük a választ; azaz a termék „NOK”, selejt; vagy „OK” és a vevőnek értékesíthető. Az OKNOK eredmények elemzése, és az abból létrejövő hibastatisztikák és selejtstatisztikák alapján azonosítjuk a minőségi problémákat, megkereshetjük azok gyökérokait és kidolgozzuk a problémák megszüntetésének módját.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Minőségirányítás tanácsadás

Minőségirányítási rendszer bevezetése

Folyamatfejlesztés

Tanácsadási szolgáltatásaink listája

AVALEX szolgáltatások

Kapcsolódó bejegyzések

ISO 9001

QA-QC-QM

Poka-yoke

Audit

2 thoughts on “Minőségellenőrzés”

  1. Visszajelzés: QA - avalex
  2. Visszajelzés: ISO 9001 - avalex

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük