QA
QA jelentése
A QA a minőségirányítási rendszer (MIR) azon folyamataira és folyamatlépéseire vonatkozik, amelyek azt eredményezik, hogy a szervezet termékei és szolgáltatásai megfeleljenek a specifikációnak – a minőségkövetelményeknek.
A minőségbiztosítás megelőzés: a minőségirányítás megelőző jellegű tevékenységeire összpontosít. A fogalom nemcsak a végtermék ellenőrzésére, hanem az egész fejlesztési és gyártási folyamat folyamatos felügyeletére és javítására terjed ki.
Minőségbiztosítás; QA folyamatai
Termékspecifikáció
A termék vagy szolgáltatás pontos teljesítménykövetelményeinek, gyártási követelményeinek meghatározása, beleértve a rajzi követelmények előállítását.
Tervezés
A termék vagy szolgáltatás tervezése, beleértve a minőségi követelmények integrálását és minőségtervezést.
Termékfejlesztés
A termék vagy szolgáltatás fejlesztése, folyamatos minőségbiztosítás – minőségellenőrzés mellett.
NPI, azaz termékbevezetés
A termék vagy szolgáltatás jóváhagyott gyártássá, sorozatgyártássá fejlesztése, folyamatos minőségellenőrzés és minőségfejlesztés mellett.
Terméktesztelés és továbbfejlesztés
A termék vagy szolgáltatás minősítő és szándékolt használatra tesztelése a különböző körülmények között, illetve a termék forgalmazásához szükséges minősításek megszerzése
Check – Act, azaz ellenőrzés és beavatkozás: A teszteredmények elemzése és a szükséges korrekciók végrehajtása.
QC és QA: Minőségfelügyelet, minőségellenőrzés és minőségbiztosítás
A minőségellenőrzés a termékek és szolgáltatások minőségének ellenőrzésére szolgál: azaz; amit a minőségbiztosítás kockázatértékelése kontroll alatt tartandó folyamatparaméternek ítélt; azt a QC, azaz a MEO, ellenőrzi, méri, elemzi; és javítást kér, javasol, kezdeményez.
Minőségmenedzsment
A Quality Management, QM a minőségpolitikát hajtja végre.
A minőségmenedzsment a minőség stratégiáját valósítja meg: a minőségpolitika végrehajtásáért felel. A minőségmenedzsment keretet ad minden, a hierarchiában lejjebb szereplő, operatív tevékenységeknek: a minőségbiztosításnak, minőségtervezésnek; folyamatfejlesztésnek, minőségfelügyeletnek.
A QA, kiegészítve a QC és QM területekkel, együttesen biztosítják a termékek és szolgáltatások megfelelőségét.
Minőségmenedzsment hierarchiája, és a QA szerepe ebben
Fogalom | Jelentés | Fókusz |
QM | Minőségmenedzsment | Stratégia és operatív irányítás |
QA | Minőségbiztosítás | Megelőzés |
QC | Minőségfelügyelet, minőségellenőrzés | Ellenőrzés |
minőségbiztosítás (angolul quality assurance)
A minőségirányításnak az a része, amely a bizalom megteremtésére összpontosít aziránt, hogy a minőségkövetelmények teljesülni fognak.
Minőségbiztosítás és minőségtervezés
Minőségtervezés
Proaktív tevékenység; a minőségcélok kitűzésével és az eléréséhez szükséges folyamatok, erőforrások meghatározásával foglalkozik. A cél, hogy a termék vagy szolgáltatás eleve megfeleljen a meghatározott minőségi követelményeknek. meghatározzuk előre az elvárt minőséget, és a folyamatokat ahhoz igazítjuk. A minőségtervezés a QM -hez áll közelebb.
Minőségbiztosítás
Ez a reaktívabb tevékenység a minőségi követelmények teljesülésének ellenőrzésével és a hibák megelőzésével foglalkozik. A cél, hogy a bizalmat megteremtse arra nézve, hogy a minőségi követelmények valóban teljesülnek, és ennek kimenete a QC.