QA

QA jelentése

A QA a minőségirányítási rendszer (MIR) azon folyamataira és folyamatlépéseire vonatkozik, amelyek azt eredményezik, hogy a szervezet termékei és szolgáltatásai megfeleljenek a specifikációnak – a minőségkövetelményeknek.

A minőségbiztosítás megelőzés: a minőségirányítás megelőző jellegű tevékenységeire összpontosít. A fogalom nemcsak a végtermék ellenőrzésére, hanem az egész fejlesztési és gyártási folyamat folyamatos felügyeletére és javítására terjed ki.

Minőségbiztosítás; QA folyamatai

Termékspecifikáció

A termék vagy szolgáltatás pontos teljesítménykövetelményeinek, gyártási követelményeinek meghatározása, beleértve a rajzi követelmények előállítását.

Tervezés

A termék vagy szolgáltatás tervezése, beleértve a minőségi követelmények integrálását és minőségtervezést.

Termékfejlesztés

A termék vagy szolgáltatás fejlesztése, folyamatos minőségbiztosítás – minőségellenőrzés mellett.

NPI, azaz termékbevezetés

A termék vagy szolgáltatás jóváhagyott gyártássá, sorozatgyártássá fejlesztése, folyamatos minőségellenőrzés és minőségfejlesztés mellett.

Terméktesztelés és továbbfejlesztés

A termék vagy szolgáltatás minősítő és szándékolt használatra tesztelése a különböző körülmények között, illetve a termék forgalmazásához szükséges minősításek megszerzése

Check – Act, azaz ellenőrzés és beavatkozás: A teszteredmények elemzése és a szükséges korrekciók végrehajtása.

QC és QA: Minőségfelügyelet, minőségellenőrzés és minőségbiztosítás

A minőségellenőrzés a termékek és szolgáltatások minőségének ellenőrzésére szolgál: azaz; amit a minőségbiztosítás kockázatértékelése kontroll alatt tartandó folyamatparaméternek ítélt; azt a QC, azaz a MEO, ellenőrzi, méri, elemzi; és javítást kér, javasol, kezdeményez.

Minőségmenedzsment

A Quality Management, QM a minőségpolitikát hajtja végre.

A minőségmenedzsment a minőség stratégiáját valósítja meg: a minőségpolitika végrehajtásáért felel. A minőségmenedzsment keretet ad minden, a hierarchiában lejjebb  szereplő, operatív tevékenységeknek: a minőségbiztosításnak, minőségtervezésnek; folyamatfejlesztésnek, minőségfelügyeletnek.

A QA, kiegészítve a QC és QM területekkel, együttesen biztosítják a termékek és szolgáltatások megfelelőségét.

Minőségmenedzsment hierarchiája, és a QA szerepe ebben

FogalomJelentésFókusz
QMMinőségmenedzsmentStratégia és operatív irányítás
QAMinőségbiztosításMegelőzés
QCMinőségfelügyelet, minőségellenőrzésEllenőrzés

minőségbiztosítás (angolul quality assurance)

A minőségirányításnak az a része, amely a bizalom megteremtésére összpontosít aziránt, hogy a minőségkövetelmények teljesülni fognak.

Minőségbiztosítás és minőségtervezés

Minőségtervezés

Proaktív tevékenység; a minőségcélok kitűzésével és az eléréséhez szükséges folyamatok, erőforrások meghatározásával foglalkozik. A cél, hogy a termék vagy szolgáltatás eleve megfeleljen a meghatározott minőségi követelményeknek. meghatározzuk előre az elvárt minőséget, és a folyamatokat ahhoz igazítjuk. A minőségtervezés a QM -hez áll közelebb.

Minőségbiztosítás

Ez a reaktívabb tevékenység a minőségi követelmények teljesülésének ellenőrzésével és a hibák megelőzésével foglalkozik. A cél, hogy a bizalmat megteremtse arra nézve, hogy a minőségi követelmények valóban teljesülnek, és ennek kimenete a QC.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Minőségirányítás tanácsadás

Folyamatfejlesztés

Folyamataudit

Tanácsadási szolgáltatásaink listája

AVALEX szolgáltatások

Kapcsolódó bejegyzések

Minőségirányítási alapelvek

Minőségellenőrzés

ISO 9001

QA-QC-QM

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük