Minőségirányítási alapelvek

Minőségirányítási alapelvek

Minőségirányítási alapelvek – ISO 9001

A minőségirányítási alapelvek az ISO 9001 szabvány (kifejtve valójában az ISO 9000 szabványban szerepel) részei. Az alapelvek egy keretrendszert biztosítanak a szervezetek számára a hatékony MIR minőségirányítási rendszer kiépítéséhez és fenntartásához.

Az alapelvek értelmezése

1. Vevőközpontúság

A szervezetek a vevőiktől függenek, ezért meg kell érteniük a vevők jelenlegi és jövőbeli igényeit, teljesíteniük kell a vevői követelményeket, és törekedniük kell a vevői elvárások túlteljesítésére. A jelenlegi igények határozzák meg a mindennapi működést; a jövőbeli igények határozzák meg a szervezet céljait, akár a stratégiáját is. A vevői elvárások túlteljesítésének igénye adja meg az alapját az árazási erő növekedésének, a tartós siker elérésének.

A vevőközpontúság előnyei

Az ISO 9000 szabvány tartalmaz egy jó összefoglalót:

– megnövekedett vevői érték, ez lehet akár komplexitásnövekedés is.

– nagyobb vevői elégedettség;

– nagyobb vevői hűség;

– fokozottan visszatérő ügyfelek;

– a szervezet megnövekedett hírneve;

– kibővült ügyfélkör;

– nagyobb bevétel és piaci részesedés.

2. Vezetői szerepvállalás

A vezetőknek kell megteremteniük a szervezet céljának, szándékának és irányításának egységét, és azt a belső környezetet, amelyben a munkatársakat teljes mértékig be lehet vonni a szervezet céljainak elérésébe és a stratégia megvalósításába.

3. A munkatársak elköteleződése

A szervezet lényegét minden szinten a munkatársak jelentik, és teljes bevonásuk révén képesek a képességeik legjobbját nyújtani, közreműködően eljárni. Felkészült, felhatalmazott és elkötelezett munkatársak a kulcs, amihez pedig a képzéseken, tanulási és kompetenciamegosztási lehetőségeken és a kommunikáción keresztül vezet az út.

4. Folyamatszemléletű megközelítés

A kívánt eredmények hatékonyabb eléréséhez a tevékenységeket és az azokhoz kapcsolódó erőforrásokat folyamatszerűen kell felépíteni és menedzselni. A folyamatalapú rendszerben az egyes folyamatok és folyamatlépések automatikusan megadják a ráépülő lépések bemeneteit; így az egyes folyamatlépések ellenőrzése a következő folyamat végrehajtásakor megtörténik.

Ezekből áll össze összeségében egy rendszer: a vállalat irányítási rendszere. A fókusznak minden pillanatban a főfolyamatokon kell lennie; a támogató folyamat -ok pedig ezeket szupportálják. Így a rendszer működtetése a megfelelő rendszerszemléletben történik meg.

Azaz: A szervezet eredményességének és hatékonyságának fokozása érdekében a szervezetet egységes, összefüggő rendszerként kell megérteni és rendszerszemléletben kezelni.

5. Fejlesztés

A fejlesztés fejlesztése végeredményben a folyamatos fejlesztés – ahogy ezt a PDCA elv is megfogalmazza. A szervezetnek állandóan törekednie kell a teljesítményének javítására – mindegy, hogy lépéről lépsre akar fejleszteni, vagy ugrásszerűen növekedni.

6. Bizonyítékon alapuló döntéshozatal (tényeken alapuló döntéshozatal)

A hatékony döntéshozatalhoz szükséges az adatok és információk gyűjtése és elemzése, megértése.

7. Kapcsolatok kezelése

A szervezetnek kölcsönösen előnyös kapcsolatokat kell kiépítenie az érdekelt felekkel. A szervezet és a beszállítók közötti hatékonyság és eredményesség javítása direkt hatással van a termékminőségre, de például a fenntarthatóság elveinek betartása csak a beszállítókkal együtt lehetséges..

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Minőségirányítás tanácsadás

Minőségirányítási rendszer bevezetése

Folyamatfejlesztés

Tanácsadási szolgáltatásaink listája

AVALEX szolgáltatások

Kapcsolódó bejegyzések

ISO 9001

QA-QC-QM

Poka-yoke

Audit

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük