ISO 9001
Az ISO 9001 egy nemzetközi szabvány, amely a minőségirányítási rendszerekre vonatkozó követelményeket határozza meg.
A követelmény célja, hogy segítse a szervezeteket a minőségi termékek és szolgáltatások előállításában és biztosításában, valamint a vevői elégedettség növelésében, az erre vonatkozó rendszer kiépítésére állítva össze a követelményeket.
Az ISO 9001 minőségirányítási rendszer
Az ISO 9001 követelményei alapján kiépíthető egy, az ISO 9001 szerinti minőségirányítási rendszer.
De mik ennek a rendszernek a részei? A tetején a vízió, misszió áll; melynek lebontása a MIR rendszerben a minőségpolitika. A rendszer összefoglalása a minőségirányítási kézikönyv.
A MIR rendszer folyamatokból áll; és ezeket a folyamatokat szabályozza a cég, erre a szabályozásra dokumentációs rendszert hoz létre, eljárásokat, folyamatleírásokat alkalmazva.
ISO 9001 és a PDCA elv
A MIR szabvány PDCA körfolyamat szerinti, ez bővebben a PLAN-DO-CHECK-ACT szavakat takarja, azaz:
tervezd meg >>> csináld meg >>> ellenőrizd >>> avatkozz be, javíts rajta
Ha ezt például a minőségirányítási rendszerre nézzük, így néz ki:
- A minőségpolitika és célok meghatározása
- A minőségirányítási rendszer tervezése és bevezetése
- A minőségirányítási rendszer működtetése és fenntartása
- A minőségirányítási rendszer folyamatos javítása
A szabványt bármely szervezet alkalmazhatja, függetlenül annak méretétől, iparágatól vagy tevékenységétől. A szabvány tanúsítása egy független tanúsító szervezet által történik, ezt nevezzük harmadik feles tanúsításnak.
ISO 9001 szabvány szerint bevezetett rendszer előnyei
- Rendszert biztosít a működéshez, keret ad annak.
- A rendszer és a minőség-ellenőrzés javítja a termékminőséget.
- A selejt csökkentés, a pontos és precíz működés révén csökkennek a költségek.
- Növeli a vevői elégedettséget.
- Javítja a szervezet versenyképességét.
ISO 9001:2015 Quality management systems
Magyarországon az ISO 9001 szabványt a Magyar Szabványügyi Testület (MSZT) adja ki. Az MSZ EN ISO 9001:2015 szabvány a jelenlegi, érvényes kiadás; teljes néven: MSZ EN ISO 9001:2015 Minőségirányítási rendszerek.
Ennek angol megfelelője, a nemzetközi ISO 9001 szabvány, angol címe ISO 9001:2015 Quality management systems. (Link: https://www.iso.org/standard/62085.html)
Az ISO9001 iparágspecifikus szabványai
- ISO 13485 medical devices
- ISO/TS 54001 ISO/TS 54001:2019 Quality management systems – election at all government levels
- ISO 18091 local government sector applications
- ISO 22163 on railway sector applications
- ISO 29001 petroleum, petrochemical and natural gas-related products and services
- ISO/IEC/IEEE 90003 computer software
Az ISO 9001:2015 szabvány főbb pontjai, fejezetei
- Alkalmazási terület
- Rendelkező hivatkozások
- Szakkifejezések és meghatározásuk
- A szervezet környezete
- Vezetői szerepvállalás
- Tervezés
- Támogatás
- Működés
- Teljesítményértékelés
- Fejlesztés
ISO 9001 főbb előnyök
Szemezgetünk csak.. egyébként túl hosszú lenne a lista.
Rugalmasság
A szabvány felismeri, hogy a szervezetek működési környezete folyamatosan változik, és ehhez a változáshoz a minőségirányítási rendszernek is alkalmazkodnia kell – rugalmas szervezet vagy rugalmas megközelítés szükséges.
Vevőközpontúság
A szervezetnek meg kell értenie vevőinek és egyéb érdekelt feleinek igényeit és elvárásait, hogy azoknak megfelelően tudjon működni. A vevői igények sokrétűek: szállítási és csomagolási előírások, adatvédelem, fenntarthatóság és ESG… hosszú a sor.
És a vevőközpontúságon túl: az érdekelt felek felé
A MIR szabvány kiterjeszti a fókuszt a vevőkön túl, és azonosítja az összes olyan érdekelt felet, akiknek érdeke fűződik a szervezet tevékenységéhez (pl. beszállítók, alkalmazottak, tulajdonosok). Fel kell mérjük: ki és mit vár el a vállalattól? Az, amit a vállalat kínál, az mekkora súlyt képvisel? Piorizálni érdemes: a környezetvédelem kisseb szelet egy vállalat működésében, de a társadalom fókusza és érzékenysége nagy a témában – azaz ezt felül kell súlyozni.
Kockázatkezelés
A 9001 -es szabvány ösztönzi a szervezeteket, hogy azonosítsák és kezeljék a belső és külső tényezőkből adódó kockázatokat és lehetőségeket.
Folyamatok optimalizálása, folyamatközpontúság
A gazdálkodó szervezeknek érdeke, hogy azonosítsák és optimalizálják a folyamataikat, hogy azok hatékonyabban szolgálják a szervezet céljait.
A szervezet és környezetének megértése
A belső és külső tényezők (pl. vevők, versenytársak, jogszabályok, technológia) elemzése versenyképességi kérdés, ami versenyelőnyt biztosít.
A minőségirányítási rendszer és folyamatai
A szervezetnek meg kell terveznie és meg kell valósítania azokat a folyamatokat, amelyek szükségesek a minőségirányítási rendszer hatékony működéséhez. És persze ezen túl: a vállalat irányítása, mint a teljes keretrendszer;
Folyamatos fejlesztés
A szabvány ösztönzi a folyamatos fejlesztést, ami segít a szervezetnek, hogy alkalmazkodjunk a változó körülményekhez. Az alkalmazkodóképesség pedig kulcs lesz abban., hogy a vállalati sikeres legyen, sőt, a nyereségessége megfelelő legyen.
A quality szabvány alapján felépített rendszer egy hatékony eszköz a szervezetek számára, hogy javítsák a minőségüket és növeljék a versenyképességüket.
Kapcsolódó szolgáltatásaink
Minőségirányítási rendszer bevezetése
8 thoughts on “ISO 9001”