Minőségirányítási vezető
Minőségirányítási vezetői szerep
A minőségirányítási vezető (minőségügyi vezető) kulcsszereplője a modern szervezetnek, aki egyik oldalon a termékek és szolgáltatások kiválóságának biztosításáért felel, a másik szempontból minőségirányítási rendszert biztosít: a folyamatok keretrendszerét alkotja meg, ebben a szerepében ő a minőségirányítási rendszer (MIR) mozgatórugója.
Mivel a MIR rendszer célja a hatékony és eredményes működés, a vevői elégedettség növelése és a versenyképesség javítása, a kompetens minőségirányítási vezető kulcsszereplője egy szervezet életének.
Milyen fő feladatai vannak, mi szerepel a minőségirányítási vezető munkaköri leírásában?
Minőségirányítási rendszer kiépítése, működtetése és fejlesztése
A vezető feladata a MIR keretrendszer kidolgozása, eljárások bevezetése, ezek naprakész állapotban tartása és a folyamatos fejlesztése. Lényeges, hogy ezt a szervezet egyedi igényeinek és céljainak megfelelően kell tenni, azaz a minőségirányítási rendszer nem egy tucattermék, hanem mindig egyedi.
A MIR rendszer magában foglalja a minőségcélok meghatározását, a folyamatok dokumentálását, a belső ellenőrzések elvégzését, a nemmegfelelőségek kezelését és a korrekciós intézkedések meghozatalát.
Fontos még, hogy a minőségirányítási rendszer ma már nem csak önmagában létezik, ….
hanem legalább és környezetirányítási rendszer fenntartása és működtetése, felügyelete, elemzése és folyamatos fejlesztése
Termékminőség és a gyártás minősége
A gyártás minősége és minőségbiztosítása jelenik meg a termékminőségben és a gyártás minőségének vevői elvárásoknak megfelelő biztosítása; mérések, elemzések elvégzése, riportálás
Folyamatfejlesztés és folyamatos fejlesztés
Reklamációkezelés
- belső és külső reklamáció kezelése, hibaelemzés, gyökérokkutatás, reklamációs és vevői elégedettség folyamatok kezelése
Auditálás rendszerének működtetése
- audit folyamatok működtetése, folyamatos fejlesztés folyamat működtetése
Minőségügyi kultúra és minőségtudatosság megteremtése
A vezető kulcsszerepet játszik egy olyan minőségközpontú kultúra kialakításában, ahol minden munkavállaló elkötelezett a kiválóság iránt. Ez sokrétű: magában foglalja a minőségügyi tudatosság növelését, a csapatmunka elősegítését és a proaktív problémamegoldást, a vevői elvárások teljesítésének fontosságát; a pontos és precíz, előírások szerinti munkavégzés fontosságának átadását.
Beérkező áru minőségbiztosítása
Megfelelő alapanyag és beépülők nélkül nincs megfelelő végtermék és nincs folyamathatékonyság.
Minőségügyi csapat irányítása
A vezető felelős a minőségügyi csapat munkájának irányításáért és koordinálásáért, amely magában foglalja a minőségellenőröket, a minőségirányítási mérnököket, a technikusokat (mérőszobai technikusok, labortechnikusok) és az adminisztratív munkatársakat.
Tudatformálás és kapcsolatok a szervezetben
A vezetőnek hatékony kommunikációs és kapcsolatteremtő készségekkel kell rendelkeznie ahhoz, hogy együttműködhessen a szervezet minden szintjén lévő munkavállalókkal, a vevőkkel és a beszállítókkal és az egyéb érdekelt felekkel.
Adatok elemzése és jelentéskészítés, riportolás
A vezetőnek képesnek kell lennie a minőségi adatok elemzésére és értelmezésére, valamint a vezetőség számára informatív jelentések készítésére a MIR teljesítményéről és a szervezet általános minőségi helyzetéről, a selejt arányáról; a termékminőség egyéb mutatóiról.
A minőségirányítási vezetővé válás kulcsszempontjai és feltételei
Mérnöki hozzáállás
Releváns területen, mint például mérnöki tudományok, minőségbiztosítás, üzleti adminisztráció, fontos a végzettség; de még fontosabb a hozzáállás: a problémák gyökérokának keresésében mélyre kell ásni, megérteni a folyamatot, projektmenedzselni a problémamegoldást. Ehhez kulcsfontosságú a mérnöki hozzáállás, az igény a dolgok mélyére ásásában, akár laborvizsgálatot kérni egy problémaelemzésben, hogy tudjuk, mi okozta a nemmegfelelőséget: az anyag, a technológia, az operátor, a gép, a szerszám?
Tapasztalat
A több éves tapasztalat minőségügyi területen, ideális esetben minőségirányítási rendszer bevezetésében és működtetésében lényeges. A vezetői tudásszint választópontja a rendszerrel való kapcsolat: tud-e a manager rendszert építeni, van-e abban mély és sokrétű, vagy iparágspecifikus tapasztalata?
Szakmai ismeretek
MIR rendszer ismeret, termékismeret, technológiaismeret, a minőségirányítási elvek, módszerek és eszközök ismerete, releváns szabványok ismerete (pl. ISO 9001, IATF 169649, ) – kevés olyan szakma van, ahol ennyire széles és mély ismeretekkel rendelkezni.
Villantsunk ebből egy szösszenetet?
LEAN, TQM, TPS,KAIZEN,SIX SIGMA, 5S, SWOT, BRAINSTORMING, APQP, PPAP, FMEA-PFMEA-DFMEA-FMECA, …
Vezetői készségek
Az erős vezetői és kommunikációs készségek, csapatmunka- és problémamegoldó képesség ebben a szakmában elengedhetetlen. A kommunikációs és csapatmunka képesség kiemelten fontos: hiszen a minőségirányítás adja a cég működésének egyik keretrendszerét; és így hatalmas ráhatással van egy szervezet tartós sikerére.
A minőségirányítási vezető karrierlehetőségei
A minőségirányítási munkatársak, mérnökök és minőségirányítási vezető széles körű karrierlehetőségekkel rendelkeznek a különböző iparágakban. A szervezeten belüli felemelkedés tipikus jelenség, hiszen a rendszerismeret és a termékismeret, illetve a technológiai ismeret mind nagyon fontos tényezők.
Összefoglaló
A minőségirányítási vezető fontos szerepet játszik a szervezetek sikerében. Csak a kiválóság iránt elkötelezett tapasztalt vezető lehet az, aki a szervezet tartós sikerében kulcsszerepet tud vállalni.
Minőségügyi vezető állás
Általában nagy számú állás van hirdetve, a legjobb link erre: https://www.profession.hu/allasok/1,0,0,min%C5%91s%C3%A9g%C3%BCgyi%20vez
Kapcsolódó szolgáltatásaink
Minőségirányítási rendszer bevezetése
2 thoughts on “Minőségirányítási vezető”