Minőségirányítási vezető

Minőségirányítási vezető

Minőségirányítási vezetői szerep

A minőségirányítási vezető (minőségügyi vezető) kulcsszereplője a modern szervezetnek, aki egyik oldalon a termékek és szolgáltatások kiválóságának biztosításáért felel, a másik szempontból minőségirányítási rendszert biztosít: a folyamatok keretrendszerét alkotja meg, ebben a szerepében ő a minőségirányítási rendszer (MIR) mozgatórugója.

Mivel a MIR rendszer célja a hatékony és eredményes működés, a vevői elégedettség növelése és a versenyképesség javítása, a kompetens minőségirányítási vezető kulcsszereplője egy szervezet életének.

Milyen fő feladatai vannak, mi szerepel a minőségirányítási vezető munkaköri leírásában?

Minőségirányítási rendszer kiépítése, működtetése és fejlesztése

A vezető feladata a MIR keretrendszer kidolgozása, eljárások bevezetése, ezek naprakész állapotban tartása és a folyamatos fejlesztése. Lényeges, hogy ezt a szervezet egyedi igényeinek és céljainak megfelelően kell tenni, azaz a minőségirányítási rendszer nem egy tucattermék, hanem mindig egyedi.

A MIR rendszer magában foglalja a minőségcélok meghatározását, a folyamatok dokumentálását, a belső ellenőrzések elvégzését, a nemmegfelelőségek kezelését és a korrekciós intézkedések meghozatalát.

Fontos még, hogy a minőségirányítási rendszer ma már nem csak önmagában létezik, ….

hanem legalább és környezetirányítási rendszer fenntartása és működtetése, felügyelete, elemzése és folyamatos fejlesztése

Termékminőség és a gyártás minősége

A gyártás minősége és minőségbiztosítása jelenik meg a termékminőségben és a gyártás minőségének vevői elvárásoknak megfelelő biztosítása; mérések, elemzések elvégzése, riportálás

Folyamatfejlesztés és folyamatos fejlesztés

Reklamációkezelés

  • belső és külső reklamáció kezelése, hibaelemzés, gyökérokkutatás, reklamációs és vevői elégedettség folyamatok kezelése

Auditálás rendszerének működtetése

  • audit folyamatok működtetése, folyamatos fejlesztés folyamat működtetése

Minőségügyi kultúra és minőségtudatosság megteremtése

A vezető kulcsszerepet játszik egy olyan minőségközpontú kultúra kialakításában, ahol minden munkavállaló elkötelezett a kiválóság iránt. Ez sokrétű: magában foglalja a minőségügyi tudatosság növelését, a csapatmunka elősegítését és a proaktív problémamegoldást, a vevői elvárások teljesítésének fontosságát; a pontos és precíz, előírások szerinti munkavégzés fontosságának átadását.

Beérkező áru minőségbiztosítása

Megfelelő alapanyag és beépülők nélkül nincs megfelelő végtermék és nincs folyamathatékonyság.

Minőségügyi csapat irányítása

A vezető felelős a minőségügyi csapat munkájának irányításáért és koordinálásáért, amely magában foglalja a minőségellenőröket, a minőségirányítási mérnököket, a technikusokat (mérőszobai technikusok, labortechnikusok) és az adminisztratív munkatársakat.

Tudatformálás és kapcsolatok a szervezetben

A vezetőnek hatékony kommunikációs és kapcsolatteremtő készségekkel kell rendelkeznie ahhoz, hogy együttműködhessen a szervezet minden szintjén lévő munkavállalókkal, a vevőkkel és a beszállítókkal és az egyéb érdekelt felekkel.

Adatok elemzése és jelentéskészítés, riportolás

A vezetőnek képesnek kell lennie a minőségi adatok elemzésére és értelmezésére, valamint a vezetőség számára informatív jelentések készítésére a MIR teljesítményéről és a szervezet általános minőségi helyzetéről, a selejt arányáról; a termékminőség egyéb mutatóiról.

A minőségirányítási vezetővé válás kulcsszempontjai és feltételei

Mérnöki hozzáállás

Releváns területen, mint például mérnöki tudományok, minőségbiztosítás, üzleti adminisztráció, fontos a végzettség; de még fontosabb a hozzáállás: a problémák gyökérokának keresésében mélyre kell ásni, megérteni a folyamatot, projektmenedzselni a problémamegoldást. Ehhez kulcsfontosságú a mérnöki hozzáállás, az igény a dolgok mélyére ásásában, akár laborvizsgálatot kérni egy problémaelemzésben, hogy tudjuk, mi okozta a nemmegfelelőséget: az anyag, a technológia, az operátor, a gép, a szerszám?

Tapasztalat

A több éves tapasztalat minőségügyi területen, ideális esetben minőségirányítási rendszer bevezetésében és működtetésében lényeges. A vezetői tudásszint választópontja a rendszerrel való kapcsolat: tud-e a manager rendszert építeni, van-e abban mély és sokrétű, vagy iparágspecifikus tapasztalata?

Szakmai ismeretek

MIR rendszer ismeret, termékismeret, technológiaismeret, a minőségirányítási elvek, módszerek és eszközök ismerete, releváns szabványok ismerete (pl. ISO 9001, IATF 169649, ) – kevés olyan szakma van, ahol ennyire széles és mély ismeretekkel rendelkezni.

Villantsunk ebből egy szösszenetet?

LEAN, TQM, TPS,KAIZEN,SIX SIGMA, 5S, SWOT, BRAINSTORMING, APQP, PPAP, FMEA-PFMEA-DFMEA-FMECA, …

Vezetői készségek

Az erős vezetői és kommunikációs készségek, csapatmunka- és problémamegoldó képesség ebben a szakmában elengedhetetlen. A kommunikációs és csapatmunka képesség kiemelten fontos: hiszen a minőségirányítás adja a cég működésének egyik keretrendszerét; és így hatalmas ráhatással van egy szervezet tartós sikerére.

A minőségirányítási vezető karrierlehetőségei

A minőségirányítási munkatársak, mérnökök és minőségirányítási vezető széles körű karrierlehetőségekkel rendelkeznek a különböző iparágakban. A szervezeten belüli felemelkedés tipikus jelenség, hiszen a rendszerismeret és a termékismeret, illetve a technológiai ismeret mind nagyon fontos tényezők.

Összefoglaló

A minőségirányítási vezető fontos szerepet játszik a szervezetek sikerében. Csak a kiválóság iránt elkötelezett tapasztalt vezető lehet az, aki a szervezet tartós sikerében kulcsszerepet tud vállalni.

Minőségügyi vezető állás

Általában nagy számú állás van hirdetve, a legjobb link erre: https://www.profession.hu/allasok/1,0,0,min%C5%91s%C3%A9g%C3%BCgyi%20vez

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Minőségirányítás tanácsadás

Minőségirányítási rendszer bevezetése

Folyamatfejlesztés

Tanácsadási szolgáltatásaink listája

AVALEX szolgáltatások

Kapcsolódó bejegyzések

ISO 9001

QA-QC-QM

Poka-yoke

Audit

2 thoughts on “Minőségirányítási vezető”

  1. Visszajelzés: Eszkaláció - avalex

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük