KPI, Key Performance Indicator
A KPI jelentése angolul Key Performance Indicator, magyarul kulcs teljesítménymutató.
A KPI, azaz Kulcsfontosságú Teljesítménymutatók eredményességet mutató mérőszámok, amellyel egy vállalkozás az üzleti céljai elérése felé tett előrehaladást méri. A KPI-ok számszerűsítik a célokat, és segítik a vezetőknek nyomon követni a teljesítményt, azonosítani a problémákat, és megalapozott döntéseket hozni aza támogatják a tényeken alapuló döntéshozatalt.
A kulcs teljesítménymutatók főbb jellemzői
- Mérhetőség: A KPI-oknak számszerűsíthetőek, hogy az előrehaladást – változást – teljesítményt objektíven lehessen mérni. (és a fejlődést igénylő területeket meghatározni).
- Relevancia: A KPI-oknak relevánsnak kell lenniük a vállalkozás üzleti céljaihoz és működéséhez
- Időhöz kötöttség: A KPI-okhoz céldátumokat kell rendelni, hogy nyomon lehessen követni a részidőszakokban az előrehaladást – hogy a szükséges korrekciókat meg lehessen tenni, ha időarányosan nem a cél elérése a realitás
- Realitás: A KPI-oknak reálisnak és elérhetőnek kell lenniük, hogy a szervezet motiválva legyen a célok elérése érdekében – nem lehet meghatározni az elérhetetlent, de a félév alatt elért éves célok sem adnak a 2. félévre motivációt…
A KPI-ok típusai
Számos különböző típusú KPI létezik, amelyeket a vállalkozások az üzleti céljaiktól függően használhatnak. Néhány példa a KPI-okra:
- Pénzügyi KPI-ok
Bevétel, profit, költségek, befektetési megtérülés (ROI), EBIT, angolul earnings before interest and taxes; azaz magyarul kamat és nyereségadó-ráfordítások levonása előtti eredmény, EBITDA, angolul earnings before interest, taxes, depreciation and amortization; azaz magyarul kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény
- Értékesítési KPI-ok
Új ügyfelek száma, eladások értéke és mennyisége, ajánlatok száma és értéke
- Gyártási KPI-ok
Időben történő szállítások, produktivitás, gyártási selejt aránya, gyártási ciklusidő, működési rendelkezésre állás aránya, állásidő az üzemidő százalékaként, eszközhatékonyság (Overall Equipment Effectiveness, OEE), gépi üzemidő, gyártási kapacitás kihasználás
- Készlet KPI-ok
készletérték – késztermékek, alapanyagok készletértéke és készlete, készlet forgási sebesség
- Marketing KPI-ok (SEO KPI -ok)
Weboldal látogatottság, márkaismertség, ügyfélszerzési költség – vagy CAC (Customer Acquisition Cost)
- Ügyfélszolgálati KPI-ok
Ügyfél-elégedettségi pontszámok, ügyfélszolgálati hívások száma, átlagos várakozási idő
- Minőség KPI-ok
selejt költség, illetve selejt költség az üzemi bevétel százalékaként, zárolt készlet értéke, visszáru mennyisége és érték, újramunkálás költsége, COPQ: cost of poor quality
- HR KPI -ok
felvételiztetés ideje, megtartásra a fluktuáció mutatószámai, képzések ideje.
KPI ok használata az üzleti életben
- Stratégiai tervezés: A KPI-ok segítenek a vezetőknek a stratégiai célok meghatározásában és az előrehaladás nyomon követésében, trendelemzésben és az időszakos visszaellenőrzésben.
- Teljesítménymenedzsment: A KPI-ok alapján a vezetők értékelhetik a vállalat, az osztályok, a csapatok és az egyének teljesítményét.
- Motiváció: A KPI-ok motiválhatják a csapatokat a céljaik elérése érdekében, legyen akár az értékesítő csapat árbevétel-emelkedési célja, a HR csapat fluktuációs célja…
- Döntéshozatal és döntéstámogatás: A KPI-ok alapján a vezetők megalapozott döntéseket hozhatnak az üzleti stratégiával kapcsolatban.
A kulcs teljesítménymutatók hatékony használata
A teljesítménymutatók értelme és értéke akkor valósul meg, ha azokat helyesen használják, épp ezért ezek hatékony használatához fontos, hogy:
- A KPI-ok a vállalkozás üzleti céljaihoz legyenek igazítva: nem a like -ok száma a cél, hanem a szimpátia alapján a bevétel növelése.
- A KPI-ok számszerűsíthetőek és mérhetőek legyenek.
- A KPI-okhoz céldátumokat, mérföldköveket és gyakoriságot kell rendelni: megvan a helye a heti riportoknak, hogy az adott hét teljesítményét vizsgáljuk, a havinak, hogy az összevethető legyen a negyedéves jelentésekkel; és a negyedéveseknek, hogy meglegyenek az éves KPI -ok teljesülésének nyomon követése. A KPI -oknak ezek kívül fontos szerepe van a trendkövetésben: ha beavatkoztunk egy folyamatba, a folyamat KPI -ai mutatják-e a beavatkozásnak az eredményét.
- Ezeket rendszeresen nyomon kell követni és elemezni: nem elég a számokat nézni, értelmezni kell azokat. 1-1 adott napi rossz teljesítmény okának a megbeszélése fontos, hiszen abból lehet tanuló szervezet: mi történt, miért történt, hogyan lehet elkerülni az esemény újraelőfordulását?
- A KPI-ok teljesítéséről rendszeren kommunikálniuk kell a vezetőknek a csapattal, és a teljesítés alapján kell a további irányokat meghatározni
Tippek a teljesítménymutatószámok hatékony használatához
- Kezdjünk kevés KPI-jal: Ne próbáljunk meg egyszerre túl sok KPI-t nyomon követni. A kevés, de releváns KPI jó bemelegítés, és fokozatosan bővítve a listát, sikeres projekt lehet a mutatószám alapú működésre átállás
- Munkatársak bevonása: A KPI-ok kiválasztásakor és nyomon követésekor érdemes bevonni az érintetteket, hogy egy megfelelő mutatószám kiválasztása történjen meg; amit mindenki elfogad. Ez segít biztosítani, hogy a KPI-ok relevánsak és elérhetőek legyenek.
- Vizuális segédeszközök: A KPI-ok nyomon követése és elemzése során a vizuális segédeszközök, mint például diagramok és táblázatok, sokat segítenek a KPI -ok megértésében.
A mutatószámok hatékony eszközei az üzleti teljesítmény mérésének és javításának. A Key Performance Indicator -ok használatával a vállalkozások jobban nyomon követhetik az előrehaladást, azonosíthatják a problémákat, és megalapozott döntéseket hozhatnak a céljaik elérése érdekében.
Kapcsolódó szolgáltatásaink
Hatékonyságnövelési szolgáltatás
3 thoughts on “KPI, Key Performance Indicator”