Szervezetfejlesztés

Szervezetfejlesztés

A szervezetfejlesztés strukturális és működési problémákra keresi a  megoldást. A szervezetfejlesztés olyan megújulási folyamat, amely során a munkaköri feladatok, kompetenciák, szervezet egységek feladatai kerülnek felülvizsgálatra és fejlesztésre.

A szervezet fejlesztése így a szervezeti kultúrát és a munkahelyi légkört javítja – és ezzel hatékonyságot növel.

Strukturális szervezetfejlesztés

A strukturális fejlesztés általában változásokat követően szükséges: vagy belső vagy külső igény, esetleg kényszer az, ami a szervezetben változtatásokat generál.

Mik lehetnek az inputok a strukturális szervezetfejlesztéshez?

Felvásárlást követően szervezeti kultúra és szemlélet változás

Felvásárlást követően általában az új tulajdonos változásokat vezet be: szervezeti kultúra és szemlélet változás szükséges, a vállalatcsoporti (corporate) rendszert integrálni kell – különösen jellemző ez akkor, amikor multinacionális vállalat a felvásárló. Mit jelenthet ez? Új szabályok, új ösztönzők bevezetése; más típusú gondolkodásmód, esetleg teljesen idegen kultúra integrálása.

Átalakul a cég, és ehhez kell formálni a szervezetet

Egy vállalat átalakulása lehet belső átszervezés, válasz a szervezetet ért valamilyen kihívásra: új termékvonalat kell a meglévőbe illeszteni, új technológiát kell integrálni; új vevői követelmények nyomán kell szervezetfejlesztést végrehajtani, stb.

Növekedik a cég, és ehhez kell igazítani a szervezeti struktúrát

Célzottabb, precízebb munkaköri leírásokra van szükség. A folyamatokat újraszabályozni, finomhangolni kell, a szervezet halad a specializáció irányába.

Csökken az árbevétel, ami szervezeti változásokat generál

Ez a legnehezebb szervezetfejlesztési feladat. Hozzá kell nyúlni a folyamatokhoz, karcsúsítani kell, sok munkatárs kap új feladatot – feladatokat – újra kell szabni mindent, áramvonalasítani a szervezetet. A meglévő munkaköri leírásokat át kell alakítani aszerint, hogy a karcsúbb , kevesebb alkalmazottal működő szervezet minden funkciót ugyanolyan mértékben el tudjon látni.

Új cég jön létre

Az új cég létrejötte fejlődést jelet, folyamatos változást – ez dinamikus szervezetet igényel!

Működési problémákra koncentráló szervezetfejlesztési tanácsadás

A mindennapi munkavégzés gyakran elviszi a fókuszt a lényegről; a hatékonyság fontosságáról. A mókuskerékben pörögve nehéz észre venni: a felsővezetők mindennapi, futószalagon történő munkavégzése néha frissítést igényel. Egy új szemlélet szükséges, új energia, amely kibillenti a szervezetet az addig járt útról.

Teljesítményalapú működésre való átállás

A teljesítményalapú működésre való átállás legszokásosabb esete az objektív mérőszámokra átállás (ezeket a mérőszámokat nevezzük angolul KPI -oknak, angolul KPI, Key Performance Indicator -nek (Key Performance Indicators), magyarul kulcs teljesítménymutatóknak.). A KPI mutatók sokrétűek, osztályszinten, de egyéni szinten is definiálhatók – és biztosítják az állandóságot az egységek teljesítményének megítélésében.

Célprémium rendszerre átállás

A célprémium rendszerre átállás szorosan összefügg a KPI -okkal: a teljesítménymutatók alapján át lehet állni a célprémium kifizetésekre: amennyiben az adott kolléga elérte vagy túlteljesítette teljesítménymutatóit – az jelentkezzen a bérében is. Szervezetfejlesztőként számtalan jó megoldás kidolgozásán túl tudjuk ebben szakértelünket ajánlani.

Vevőszolgálat fejlesztése

Ha a vevőszolgálat nem jó, mert például nem egységes a megítélése, nem folyamatcentrikus, elvesznek az osztályok között a feladatok – a szervezetfejlesztés adhatja a megoldást. Mivel a vevőszolgálat a szervezet arca a publikum felé – nem kihagyható lépés a vevőszolgálattal foglalkozás.

Cégek növekedési fázisát kísérő szervezetfejlesztés

A vállalat növekedése lehet akár egy új gyáregység, új gépsor, a vállalatcsoporton belüli támogató folyamatok, SSC -k átköltöztetése – a lényeg, hogy az új feladatokat, új osztályokat a meglévő szervezetbe kell illeszteni. Ilyen esetben a munkakörök változnak; a vezetési struktúra változik, osztályok összevonására van szükség.

Cégek átalakulásakor szükséges szervezeti átalakulás

A cégek átalakulásának oka sokrétű lehet, de két tipikus példa kiemelhető: új a tulajdonos; vagy reorganizáció folyik a vállalatnál; mindkettő szoros velejárója KELL, hogy legyen a szervezetfejlesztés.

Új tulajdonos irányítja a céget; például felváráslás után

A cégadásvétel megtörténtét általában változások követik a szervezetben is. Az új tulajdonos javaslatot tehet új stratégiára, új szemléletre, változhat a vízió.

Reorganizációra van szükség

A reorganizáció során általában a szervezet méretét is csökkenteni kell, elbocsájtásokra van szükség. A fűnyíróelv ebben az esetben nem jó megoldás, és általában a restruktúrálás lehet a megoldás.

Fúzió történik

Speciális igény merül fel szervezetfejlesztési szempontból a fúziónál: az alapkérdés; rendszer és szervezet szinten is összeolvadás történik? Ha láthatók szinergiák; ki mit vár attól, hol lehet a szervezeti szinergiákban megtakarítást elérni? Itt akár lehet szó új szervezeti egységek létrehozásáról; hasonló egységek összeolvadásáról; de a lényeg a változások mélysége: szinte biztos, hogy más szabályrendszerek élesednek, új kedvezményrendszer jön létre – mások lesznek a játékszabályok.

Szervezeti kultúra építés

Az erős szervezeti kultúra motiváló, munkaerőmegtartó hatású – érdemes ezzel a lehetőséggel is élni. A HR számára ez tipikusan ideális feladat a béren kívüli juttatások rendszerének kidolgozása mellett.

Szervezetfejlesztés módszerei

Számos módszer alkalmazható, ilyenek például:

  • Tréningek: A dolgozók készségeinek és ismereteinek fejlesztése.
  • Szemináriumok: Új információk és ötletek megosztása a dolgozókkal.
  • Szervezetfejlesztési tanácsadás: Külső szakértő bevonása a fejlesztési folyamatba.
  • Teambuilding: A csapatmunka és a csapatkohézió, az együttműködés fejlesztése.
  • Folyamatfejlesztés: A munkafolyamatok hatékonyságának javítása.
  • Workshop: moderátor segítségével, együttműködve, interaktívan halad a szervezet a célja felé.

A szervezetfejlesztés lépései

  • Előkészítés és folyamataudit: A szervezet működésének
  • Elemzés és diagnózis: a fejlesztési igények azonosítása és felmérése. A problémák gyökérokainak vizsgálata.
  • Tervezés: Fejlesztési célok meghatározása, és a tanácsadási stratégia kidolgozása.
  • Menedzselés: A fejlesztési terv végrehajtása, például szervezetfejlesztés workshop, tréningek, csapatépítő programok segítségével.
  • Kiértékelés: A fejlesztés eredményességének mérése.

Szervezetfejlesztés könyv: Richard Beckhard, A szervezetfejlesztés stratégiája és modelljei

A szervezetfejlesztés egy összetett folyamat, amely hosszú távú elkötelezettséget igényel a vezetőségtől és a dolgozóktól egyaránt. Ha azonban sikeresen végrehajtják, jelentősen javíthatja a szervezet teljesítményét és versenyképességét – ez a folyamat gyorsítható szervezetfejlesztési tanácsadó igénybe vételével.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Szervezetfejlesztési tanácsadás

Szervezetfejlesztés workshop

Folyamatfejlesztés

Hatékonyságnövelési tanácsadás (performance excellence, OPEX)

Tanácsadási szolgáltatásaink listája

AVALEX szolgáltatások

Kapcsolódó bejegyzések

Folyamatszabályozás

Támogató folyamat

Szervezet hatékonysága

Tanácsadás

Mentorálás

8 thoughts on “Szervezetfejlesztés”

  1. Visszajelzés: Vízió - avalex
  2. Visszajelzés: Mentorálás - avalex
  3. Visszajelzés: Tudástranszfer - avalex

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük