Tulajdonosi és ügyvezetői szerep

Tulajdonosi és ügyvezetői szerep

A tulajdonosi és ügyvezetői szerep két különböző, de összekapcsolt és egymásra utalt bizalmi szerep egy vállalat életében. A tulajdonosok a végső érdekeltjei a vállalat vagyonának és profitjának.

Az ügyvezető a vállalat irányítója, és felelős a vállalat napi megfelelő működéséért.

Tulajdonosi szerep

A tulajdonosi szerep hosszú távon érvényesülő előnyöket képvisel, pl. családi tulajdonú vállalat esetén a tulajdonos generációk vagy tőzsdei tulajdon esetén a részvényesek érdekeit.

Ilyen formában a tulajdonosi szerep felelőssége

  • A vállalat vagyonának stratégiai kezelése, tulajdonosi érdekek és tulajdonosi vagyon hosszú távú biztosítása, folyamatos értékteremtés
  • A vállalat stratégiájának meghatározása, vagyonnövekedés definiálása
  • A vállalat stratégiájából a középtávú tervek és célok meghatározása, teljesítmény mérőszámok definiálása középtávra, ezek kommunikálása az ügyvezető és közvetve a szervezet számára
  • A vállalat éves és középtávú profitja, és az értékteremtés-beruházások közötti elvárt összhang meghatározása
  • A vállalat irányításának közvetett biztosítása

A tulajdonosok dönthetnek arról, hogy a vállalatot maguk irányítják, vagy hogy külső ügyvezetőt alkalmaznak. Ha a tulajdonosok maguk irányítják a vállalatot, akkor a tulajdonosi és ügyvezetői szerep összeolvadhat.

Ügyvezetői szerep

Az ügyvezetői szerep magában foglalja a következő feladatokat:

  • A vállalat napi működésének irányítása
  • A vállalat éves céljainak elérése, a tulajdonosi elvárásoknak megfelelően
  • A vállalat dolgozóinak irányítása

Az ügyvezetők felelősek a vállalat sikeréért. A sikeres ügyvezetők olyan emberek, akiknek van vezetői tapasztalatuk, jó döntéshozatali képességük, és akik képesek motiválni a dolgozókat.

Tulajdonosi és ügyvezetői szerep összeolvadása

  • Hatékony döntéshozatal: A tulajdonos-ügyvezető közvetlenül érintett a vállalkozás sikereiben és kudarcaiban, így gyorsabban és hatékonyabban tud dönteni. Mivel látja az operatív működés során létrejövő adatokat, és adatok mögötti történéseket, a döntések pontosabbak és megalapozottabbak lehetnek.
  • Rugalmasabb működés: A tulajdonos-ügyvezető rugalmasabban tud alkalmazkodni a piaci változásokhoz és a vevői igényekhez: helyben van, akár napon belül kezdeményezni tudja a változásokat megalapozó, előkészítő megbeszéléseket, ebből rögtön akciólista születhet, stb.
  • Motiváltabb vezetés: A tulajdonos-ügyvezető, aki a saját befektetett tőkéjét kockáztatja,  motiváltabb a vállalkozás sikere érdekében

Tulajdonosi és ügyvezetői szerep összeolvadásának hátrányai

  • Alacsonyabb szintű kontroll: A tulajdonos-ügyvezető alacsonyabb szintű kontrollt gyakorolhat a vállalkozás működése felett, ha csak egyedül van a vezetésben.

Tulajdonosi és ügyvezetői szerepkörök szétválasztása

Amennyiben a tulajdonosi és ügyvezetői szerep szétválasztása valósul meg a vállalkozás működtetésében, annak kézzelfogható előnyei vannak:

  • A tulajdonosok a hosszú távú értékteremtésre tudnak koncentrálni, míg az ügyvezető a napi működés megszervezéséért felel
  • A tulajdonosok és az ügyvezetők közötti felelősségek megfelelő elkülönítése hatékonyságnövekedéssel jár, például az operatív döntéshozatali folyamatok felgyorsításával
  • Egyértelmű határmezsgye a tulajdonosi és ügyvezetői szerep között: a végrehajtói szerep elválik a hosszú távon építkezés kényszerétől, és mindkét fél a maga felelősségi területére koncentrálhat: az ügyvezető az operatív folyamatokra, a tulajdonos a stratégiai értékteremtére.

A két szerep szétválasztása azonban nem mindig lehetséges vagy kívánatos. Mindig a kockázatok és a lehetőségek mérlegelése mentén kell meghatározni azt, mi a gazdasági társaság érdeke, sőt, a hosszú-, és  rövidtávú érdekek dimenziójában is vizsgálni kell a kérdést. ÉS nem lehet figyelmen kívül hagyni azt, a tulajdonosok részéről mennyire lényeges elem a bizalom meglétének, felépítésének és fenntartásának a kérdése.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Üzletmenet folytonosság

Szervezetfejlesztés

Társadalmi Felelősségvállalás (CSR)

Minőségirányítás tanácsadás

Tanácsadási szolgáltatásaink listája

AVALEX szolgáltatások

Kapcsolódó bejegyzések

Helyes vezetői magatartás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük