Helyes vezetői magatartás
A helyes vezetői magatartás nem szükségszerűen veleszületett, de tanulható és fejleszthető. Léteznek általános alapelvek, amelyeket követve a vezetők hatékonyabban tudják irányítani csapatukat, és elérhetik a kívánt eredményeket. Persze figyelembe kell venni minden esetben a feladat különbözőségét: a csapat mérete és összetétele, a szervezet kultúrája, a vezető személyisége, és a kitűzött célok, a csapat kvalitása (mérnök i csapat, termelő csoport), stb.
Néhány fontos alapelv:
Vezetői kommunikáció:
- Nyílt és őszinte kommunikáció a csapat tagjaival.
- Világos és egyértelmű instrukciók adása.
- Aktív hallgatás és a beosztottak véleményének meghallgatása és annak figyelembe vétele.
- Visszajelzés az egyéni és csapatteljesítményről, konstruktív és fejlesztő jelleggel.
Motiváció:
- A csapat tagjainak inspirálása és motiválása a célok elérése érdekében: nincs nagyobb öröm, mint a közösen elért siker, a jó eredmények, amit akár egy csapatépítő tréning keretében lehet megünnepelni – vagy a karácsonyi csapatpartin.
- Elismerés és dicséret a jó teljesítményért: akár az egyéni, akár a csapatteljesítmény elismerése, fontos a visszajelzés arról, hogy miért tesz a csapat extra energiát dolgokba, mi az értelme ennek.
- Pozitív és támogató munkakörnyezet és munkahelyi légkör kialakítása.
- Lehetőség biztosítása a fejlődéshez és a tanuláshoz.
Bizalom a vezető és a csapattagok között:
- Bizalom kiépítése a csapat tagjaival
- Felelősségvállalás a döntésekért
- Delegálás és felhatalmazás: feladatok kiosztásának é s számon kérésének képessége
- Nyitottság a kritikára és a visszajelzésekre: nem lehet fejlődni visszacsatolások nélkül
Szakértelem:
- Szakmai tudás és tapasztalat megléte a vezetői területen: mély és egyben széles körű ismeretek
- Döntéshozatali képesség: a mai világ felgyorsult működése felgyorsult döntéseket kíván
- Problémamegoldó készség
- Stratégiai gondolkodás és a jövőkép megalkotása, munkatársi célok meghatározása, csapatcélok definiálása
- A szervezeti kultúra és értékek megismerése és képviselete.
Ezen kívül a helyes vezetői magatartás még sok egyéb kulcstényezőt foglal magában:
- A csapattagok egyéni igényeinek és erősségeinek figyelembevétele: sok munkatárs képes megfelelő irányítás alatt erőn felül teljesíteni és olyan képességeket és készségeket felmutatni, amire a vezető nem is gondolna
- A rugalmasságot és alkalmazkodóképességet a változó körülményekhez
- A konfliktuskezelési képességet: legyen az akár a saját csapaton belüli konfliktus, osztályok közötti konfliktus, vagy vezető-beosztott közötti konfliktus
- Problémamegoldási képesség: kihívások bármilyen pillanatban keletkezhetnek. Nem az a kérdés, előfordulnak-e, hanem, hogy milyen gyakran. ÉS ha előfordulnak, van-e rá válasz, terv, reakció, projekt – bármi a tarsolyban, hogy a probléma megoldás testközelbe kerüljön
- A csapatmunka és az együttműködés ösztönzése:
- A pozitív és etikus vezetői példamutatás, erkölcsi tartás
A helyes vezetői magatartás nem egy statikus dolog, hanem folyamatosan fejlődik és alakul a vezetői tapasztalatok és a csapat igényei alapján. A jó vezetők nyitottak a tanulásra és a fejlődésre, és törekszenek arra, hogy a lehető legjobban támogassák csapatukat a céljaik elérésében.
Kapcsolódó szolgáltatásaink
Szervezetfejlesztés / szervezetfejlesztési tanácsadás
4 thoughts on “Helyes vezetői magatartás”