Helyes vezetői magatartás

Helyes vezetői magatartás

A helyes vezetői magatartás nem szükségszerűen veleszületett, de tanulható és fejleszthető. Léteznek általános alapelvek, amelyeket követve a vezetők hatékonyabban tudják irányítani csapatukat, és elérhetik a kívánt eredményeket. Persze figyelembe kell venni minden esetben a feladat különbözőségét: a csapat mérete és összetétele, a szervezet kultúrája, a vezető személyisége, és a kitűzött célok, a csapat kvalitása (mérnök i csapat, termelő csoport), stb.

Néhány fontos alapelv:

Vezetői kommunikáció:

  • Nyílt és őszinte kommunikáció a csapat tagjaival.
  • Világos és egyértelmű instrukciók adása.
  • Aktív hallgatás és a beosztottak véleményének meghallgatása és annak figyelembe vétele.
  • Visszajelzés az egyéni és csapatteljesítményről, konstruktív és fejlesztő jelleggel.

Motiváció:

  • A csapat tagjainak inspirálása és motiválása a célok elérése érdekében: nincs nagyobb öröm, mint a közösen elért siker, a jó eredmények, amit akár egy csapatépítő tréning keretében lehet megünnepelni – vagy a karácsonyi csapatpartin.
  • Elismerés és dicséret a jó teljesítményért: akár az egyéni, akár a csapatteljesítmény elismerése, fontos a visszajelzés arról, hogy miért tesz a csapat extra energiát dolgokba, mi az értelme ennek.
  • Pozitív és támogató munkakörnyezet és munkahelyi légkör kialakítása.
  • Lehetőség biztosítása a fejlődéshez és a tanuláshoz.

Bizalom a vezető és a csapattagok között:

  • Bizalom kiépítése a csapat tagjaival
  • Felelősségvállalás a döntésekért
  • Delegálás és felhatalmazás: feladatok kiosztásának é s számon kérésének képessége
  • Nyitottság a kritikára és a visszajelzésekre: nem lehet fejlődni visszacsatolások nélkül

Szakértelem:

  • Szakmai tudás és tapasztalat megléte a vezetői területen: mély és egyben széles körű ismeretek
  • Döntéshozatali képesség: a mai világ felgyorsult működése felgyorsult döntéseket kíván
  • Problémamegoldó készség
  • Stratégiai gondolkodás és a jövőkép megalkotása, munkatársi célok meghatározása, csapatcélok definiálása
  • A szervezeti kultúra és értékek megismerése és képviselete.

Ezen kívül a helyes vezetői magatartás még sok egyéb kulcstényezőt foglal magában:

  • A csapattagok egyéni igényeinek és erősségeinek figyelembevétele: sok munkatárs képes megfelelő irányítás alatt erőn felül teljesíteni és olyan képességeket és készségeket felmutatni, amire a vezető nem is gondolna
  • A rugalmasságot és alkalmazkodóképességet a változó körülményekhez
  • A konfliktuskezelési képességet: legyen az akár a saját csapaton belüli konfliktus, osztályok közötti konfliktus, vagy vezető-beosztott közötti konfliktus
  • Problémamegoldási képesség: kihívások bármilyen pillanatban keletkezhetnek. Nem az a kérdés, előfordulnak-e, hanem, hogy milyen gyakran. ÉS ha előfordulnak, van-e rá válasz, terv, reakció, projekt – bármi a tarsolyban, hogy a probléma megoldás testközelbe kerüljön
  • A csapatmunka és az együttműködés ösztönzése:
  • A pozitív és etikus vezetői példamutatás, erkölcsi tartás

A helyes vezetői magatartás nem egy statikus dolog, hanem folyamatosan fejlődik és alakul a vezetői tapasztalatok és a csapat igényei alapján. A jó vezetők nyitottak a tanulásra és a fejlődésre, és törekszenek arra, hogy a lehető legjobban támogassák csapatukat a céljaik elérésében.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Szervezetfejlesztés / szervezetfejlesztési tanácsadás

HR folyamat fejlesztése

Tartós siker tanácsadás

Generációváltás menedzsment

Tanácsadási szolgáltatásaink listája

AVALEX szolgáltatások

Kapcsolódó bejegyzések

Tanácsadás

Mentorálás

Szervezetfejlesztés

Szervezet hatékonysága

Munkaköri leírás

4 thoughts on “Helyes vezetői magatartás”

  1. Visszajelzés: Eszkaláció - avalex

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük