Családi vállalkozás

Családi vállalkozás

Mi a családi vállalkozás definíciója?

A családi vállalkozás olyan gazdasági társaság, ahol a tulajdonjog, az irányítás és a vezetés egy családon belül összpontosul. A családtagok aktívan részt vesznek a cég működésében, és a cég céljai szorosan összefonódnak a család céljaival.

A családi vállalkozás tipikus ismérvei

  • Tulajdonjog: A cég tulajdonjoga a családtagok kezében van. Ez lehet egyedüli tulajdon, mondjuk az alapító esetében, de lehet társas tulajdon, vagy akár részvénytársasági, alapítványi forma is.
  • Irányítás: A cég irányításában a családtagok aktívan részt vesznek. Ez lehet ügyvezetői vagy egyéb vezetői pozíciók betöltése, a stratégiai irányítás és stratégiai döntések meghozatala, vagy akár a napi operatív tevékenység irányítása.
  • Családi kötődés: A céghez való kötődés nem csak üzleti, hanem érzelmi is. A családtagok elkötelezettek a cég sikere iránt, és a cég sikere a család büszkesége: akár olyan mértékű is a kötődés, hogy a vállalat vagy a fő termék a család neve.

A családi vállalkozások előnyei és hátrányai

Nincs üdvözítő út, és kizárólagos jó megoldás atekintetben, hogy alapvetően előnyösebb vagy hátrányt jelent a családi vállalat. De érdemes definiálni az előnyöket és hátrányokat (kockázatokat és lehetőségeket), legalább, hogy ezek tudatában lehessen a helyes menedzsment magatartást kialakítani.

A családi vállalkozás előnyei:

  • Motiváció: A családtagok elkötelezettebbek a cég iránt, és jobban motiváltak a siker elérésére, hiszen a jövő generációinak szeretnék átörökíteni a vállalkozást; vagy a vállalkozás által megtermelt nyereséget.
  • Bizalom: A családtagok közötti bizalom megkönnyíti a kommunikációt és az együttműködést, az egyes osztályok vezetése akár elosztható a család tagjai között.
  • Rugalmasság: A családi vállalkozások rugalmasabban tudnak alkalmazkodni a piaci változásokhoz – ez azért erősen családfüggő.
  • Hosszú távú gondolkodás: A családi vállalkozások hosszabb távú stratégiában gondolkodnak, nem csak a rövid távú profit maximalizálására törekszenek.

A családi vállalkozás hátrányai:

  • Konfliktusok: A családi viszályok átgyűrűzhetnek a cég működésébe. Ezt az attitűdöt a filmvilág nagyon kedveli, a Dallasban, de akár a Guldenburgok örökségében is ez a családi viszály volt a fő vonal.
  • Nepotizmus: A családtagok előnyben részesítése a nem családtagokkal szemben. Ha a családtag alkalmatlansága nincs kompenzálva, például eg erős vezetővel, mint vezetőtárssal, pillanatok alatt kezelhetetlenné válik a helyzet, megindulhat a jó munkatársak elvándorlása, stb.
  • Korlátozott fejlődési lehetőségek: A családi vállalkozásokban kevesebb a fejlődési lehetőség a nem családtagok számára: egyes pozíciók nem elérhetőek.
  • Utódlás: Az utódlás nehézséget okozhat, ha a következő generáció nem érdekelt vagy nem motivált a cég vezetésében.
  • Generációváltás: Az egyik legnehezebb kérdés a generációváltás: az alapító érdekeltsége a vállalkozásban egyértelmű. de a második, harmadik generáció érdekeltsége, érdeklődése és kompetenciája már nehéz kérdés: megtartható a szakértelem? Nőhet tovább a vállalkozás? Nem lesz túl belterjes a menedzsment? Minek van nagyobb értéke: a professzionalizmusnak, vagy a profizmusnak, a menedzsment körében?

A családi vállalkozás mint működési forma az érett demokráciák tipikus jellemzője, például Németországban rengeteg családi vállalkozás működik.

A családi vállalkozásnak számos előnye és hátránya is van. A családi vállalkozások sikere nagyban függ a családtagok közötti bizalomtól, kommunikációtól és együttműködéstől. Általában a családi vállalkozás akkor működik jól, ha profi csapat is támogatja a családot a vagyon gyarapításában, illetve ha nagy gondot fordít a család az utódlásra.

Tapasztalatok alapján mindig a 2. és a 3. generáció az, ami e legnagobb kihívást jelenti: A 2. generáció még belenő a munkába, de gyakran enged az erős nyomásnak a túlterhelt és erőltetett növekedésre; és túlfeszíti a fenntartható növekedés korlátait.

A 3. generáció csapdája pedig a jólét: a jómódban felnövés gyakran okozza a túlnőtt igényt a jólétre – és ehhez a harmadik generációs vállalkozás még nem feltétlenül teremti meg a stabil alapokat.

A családi vállalkozás hagyományai  azonban öröklődhetnek tovább generációról generációra, hozzáadva folyamatosan a vállalati értékteremtéshez – rengeteg sikertörténet bizonyítja ezt!

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Folyamatfejlesztés

Generációváltás menedzsment

Üzleti kiválóság modell bevezetése

Hatékonyságnövelési tanácsadás (performance excellence, OPEX)

Tanácsadási szolgáltatásaink listája

AVALEX szolgáltatások

Kapcsolódó bejegyzések

Helyes vezetői magatartás

Tulajdonosi és ügyvezetői szerep

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük