Benchmarking
A benchmarking az önvizsgálat vállalati eszköze; összehasonlítás.
A benchmark mutatók pedig olyan mérőszámok, amely egy adott vállalat, termék vagy szolgáltatás teljesítményét egy másik vállalat, termék vagy szolgáltatás azonos mérőszámával hasonlítja össze (almát az almával alapon)
Például, az árbevétel arányos nyereség tipikusan jó benchcmark adat.
A benchmarkot, mint folyamatfejlesztési eszközt, a vállalatok használják annak érdekében, hogy megértsék, hogy a versenytársaikhoz képest hol állnak, és hogy azonosítsák, számszerűsítsék a javulási lehetőségeket, és főleg ezek mértékét.
A benchmarking lépései
- Mutatószámok meghatározása: Kiválasztjuk, hogy melyik mérőszámokat akarjuk benchmarkolni (ezeket célszerűen KPI, Key Performance Indicator -ként kell menedzselni – , és hogy melyik vállalatokat, versenytársakat akarjuk benchmarkolni – kik a valódi és releváns versenytársak.
- Adatgyűjtés: A vállalatnak össze kell gyűjtenie az adatokat a benchmarkolt vállalatok teljesítményéről. Ebben a fázisban érdemes lehet bevonni olyan szolgáltatókat, akiknek iparági statisztikák állnak rendelkezésre.
- Elemzés és értékelés: El kell végezni az adatok elemzését, és ezekből levonni tanulságokat: melyik versenytárs hol tart, mi az erőssége, milyen mutatószámai vannak.
- Akcióterv: A vállalatnak ki kell dolgoznia egy akciótervet a legjobb gyakorlatok megvalósítására: milyen mutatóban kell javulni és milyen mértékben, hogy a vállalati versenyképesség megfelelő legyen?
- Értékelés és visszacsatolás: A vállalatnak rendszeresen felül kell vizsgálnia a benchmarking folyamatát és a kapott értékeket, és értékelnie kell, hogy milyen eredményeket ért el.
A benchmarking előnyei
- A versenyképesség javítása: A benchmark segíthet az eredmények javíthatók, és versenyképes előnyhöz lehet jutni a piacon.
- Költségcsökkentés: A benchmarking segítségével közelebb lehet kerülni ahhoz, mi az elvárható költségszint; milyen területeken kell fejlődést elérni.
- Az innováció ösztönzése: A benchmarking az innovációt ösztönzi: új ötleteket és megoldásokat lehet felfedezni, illetve ösztönöz a folyamatos fejlődésre (…PDCA)
- A stratégia javítása: A benchmarking vállalati stratégia javításában, akár újrafogalmazásában segít: azonosítja a gyengeségeket és felfedi a lehetőségeket.
Kapcsolódó szolgáltatásaink
Üzleti kiválóság modell bevezetése
Hatékonyságnövelési tanácsadás (performance excellence, OPEX)
One thought on “Benchmarking”