KPI mutatók
A KPI mutatók azt mutatják meg, hogy egy vállalat mennyire hatékonyan éri el a stratégiai, kitűzött céljait, világos képet adnak a vállalat teljesítményéről.
A KPI mutatók számszerűsítik a célokat, segítenek a vezetőknek nyomon követni az előrehaladást, és adatvezérelt döntéshozatalt valósítanak meg.
KPI jelentése
A KPI fordítása kulcs teljesítménymutató, jelentése angolul Key Performance Indicator.
KPI példák
Ügyfélszolgálati mutatók: Ügyfél elégedettség, ügyfél megtartási ráta, első hívásra történő megoldás aránya; de az ügyfélelvándorlás is.
Termelés: Termelés hatékonysága, selejtszázalék, szállítási határidők betartása, OEE mutató – gépidő kihasználtság, állásidő; várakozási idő.
Minőségbiztosítás KPI -ai: Selejt értéke, selejtszázalék – hibaszázalék, vevői reklamációk és visszajelzések, újramunkálási költségek.
Logisztika: Készletezési szint, szállítási költségek, szállítási idő, készletforgási sebesség, raktározott mennyiségek: nyersanyag értéke, késztermék értéke; áruban lekötött tőke, eladatlan, beragadt készlet.
Kiskereskedelem: Bevétel, eladások száma, átlagos vásárlási, azaz kosárérték, ügyfélállomány növekedése, új és visszatérő vevők aránya.
Pénzügyi szektor, bankok: profitabilitás, hozam, nyereségesség, tőkemegtérülés, nemteljesítő portfólió mértéke és aránya, fedezi szint; a kockázatkezelésben a hitelkockázat, piaci kockázat, operatív kockázat mértéke.
Vezetői KPI mutatók
A vezetői teljesítmény mutatónak a nagyobb csoportjai: a munkatársak teljesítménye, a csoport összteljesítménye; projekt alapú tevékenységek sikermutatói.
A munkatársak teljesítménye az elvégzett feladatok számát jelenti, a túlórák magas száma például a csapat túlterhelését és nem megfelelő létszámot mutat.
A csoport összteljesítményét mérő vezetői KPI mutatók azok; amelyek a csoport vagy részleg eredményességét tükrözik.
A projekt alapú tevékenységek a mindennapi feladok végrehajtása mellett keletkeznek: ha el kell érni valamilyen extra célt, változtatni kell a hagyományos ügymeneten: például a gépkihasználtság ideiglenes feltornázása 90% -ra; ha az hosszú távon nem is fenntartható.
KPI mutatók kiválasztása
A legfontosabb követelmény a relevancia! A termelésnek nem a termelésvezető őszhajszálainak a száma a legjobb mutatója. DXe yge étteremnek sem az elhasznált szalvéták száma.
A csapat egyetértése a mutatók megfelelőségében lényeges: Ha nincs egyetértés, az nem segíti a motivációt;, és mivel ezeknek a számoknak a teljesítése gyakran célprémium, fontos, hogy mindenki egyetértsen a megfelelő mutatókban. Éppen ezért: vonjuk be a csapatot a kiválasztásba.
Adatok nyomon követése: gyakran esünk abba a hibába, hogy az adatokat csak a nyomon követett időszak végén ellenőrizzük, amikor már nincs lehetőség beavatkozni: ekkor csak a cél nem teljesülését lehet rögzíteni.
A KPI mutatók folyamatos nyomon követése; beszélgetés erről szintén fontos: ne a határidő közeledtével érje sokk a csapatot hogy hogy is állunk. Minimum havi szinten, de akár hetente is érdemes nyomon követni, akár vezetői értekezleten, akár csoportmegbeszélésen, hol tartunk, milyen a trend.
KPI vizualizáció
Mivel a KPI mutatókhoz általában célprémium rendszert is társítanak, érdemes a trendek követléére jól vizualizált eszközt alkalmazni.
A legjobb erre a jelzőlámpa: zöld, sárga vagy piros mezőben vagyunk? Ahol a sárga a veszélyt jelenti, a piros pedig, hogy a jelen állapota szerint a cél KPI nem teljesül, a folyamat nem hozza el a kívánt eredményt, nem lesz siker.
ÉS ezeket tegyük ki, mindenhova: a hallba, jól látható helyekre. A legjobb tanács: mire a munkatársak a helyükre érnek, tudják meg a KPI táblákról, hogy állnak a célok elérésében.
Balanced Scorecard
A Balanced Scorecard jelentése: kiegyensúlyozott üzleti mutatószám-rendszer, vagy kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám-rendszer. A KPI mutatók egy kötöttebb (de kiegyensúlyozottabb) megközelítési módját jelenti.
A Balanced Scorecard a pénzügyi, az ügyfél perspektívája szerinti, belső folyamatok és tanulási és növekedési perspektívákat veszi figyelembe.
Hogyan válasszunk megfelelő KPI-kat a vállalatunk számára?
Az egyik lehetőség a SMART: SMART célok alkalmazása: A célok legyenek Specifikusak, Mérhetőek, Elérhetőek, Relevánsak és Időhöz kötöttek; azaz SMART -ok.
Csak azokra a területekre koncentráljunk, amelyek lényegesek a vállalat nyereségessége szempontjából; minden mást el kell engedni.
ÉS mindezt csak azokon a területeken, amelyek a legnagyobb hatással vannak a vállalati sikerre.
KPI mutató összefoglaló
A KPI- ok nélkülözhetetlen eszközök a vállalati sikerhez. Segítenek a célok elérésében, a teljesítmény növelésében és az ügyfél elégedettség fokozásában.
WIKI: Key Performance Indicator
Kapcsolódó szolgáltatásaink
Hatékonyságnövelési szolgáltatás
One thought on “KPI mutatók”