CSR

CSR – Corporate Social Responsibility

CSR, azaz Corporate Social Responsibility rövidítés, jelentése Vállalati Társadalmi Felelősségvállalás – a fenntartható és társadalmilag felelős működést jelenti. A vállalat elköteleződhet, felelősséget vállalhat a fenntarthatóság elvei mellett, és vállalja a társadalmilag felelős magatartást – azaz a felelősséget munkavállalóiért; a környezetéért, működésének szabályosságáért és szabályszerűségéért.

És még…

RBC – responsible business conduct

Egyező vagy rokon fogalom ehhez képest a felelős üzleti magatartásnak, RBC, azaz responsible business conduct.

..nem összekeverendő a Quality által használt CSR – customer specific requirements kifejezéssel!

CSR elemei

  • Emberi jogi szempontok
  • Társadalmi felelősség
  • Környezetvédelem
  • Klímavédelem
  • Etikus működés
  • Törvényesség

CSR előírásai

A vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) önkéntes vállalásokon alapul, azaz nincsenek szigorú, betartandó előírások. Azonban vannak olyan irányelvek és ajánlások, amelyek segítik a vállalatokat a felelős működés megvalósításában, és a társaság elkötelezettségének bemutatásában.

Európai Uniós CSR ajánlások – Az Európai Bizottság Vállalati társadalmi felelősségvállalás, felelősségteljes üzleti magatartás, valamint üzleti és emberi jogok előírásai

Az Európai Bizottság 2011-es CSR stratégiája ösztönzi a vállalatokat az érintett felekkel való együttműködésre, hogy társadalmi, környezeti, etikai, emberi jogi és fogyasztóvédelmi szempontokat építsenek üzleti tevékenységükbe.

https://www.csreurope.org

https://single-market-economy.ec.europa.eu/industry/sustainability/corporate-sustainability-and-responsibility_en?prefLang=hu

CSR előírások elemzése

ISO 26000 értelmezése

Az ISO 26000 útmutatást nyújt a fenntartható és társadalmilag felelős működéshez, azaz az ISO 26000 nem egy tanúsítható szabvány).

Mégis, milyen céljai vannak az ISO 260000 -nek?

Fókusz a fenntarthatóságon

Az ISO 26000 a társadalmi felelősségvállalást a gazdasági életképesség, a környezetvédelem és a társadalmi fejlődés egyensúlyaként határozza meg. (nagyon közeli ehhez a Tartós siker fogalma!)

Érdekeltek bevonása

A szabvány kiemeli az érintettek, vagyis a vállalat működését befolyásoló csoportok (pl. dolgozók, ügyfelek, helyi közösség) bevonásának fontosságát a döntéshozatalba.

Az ISO 26000 7 alapelve
  • Elszámoltathatóság
  • Átláthatóság
  • Etikus viselkedés
  • Az érintettek érdekeinek tiszteletben tartása
  • A jogállamiság tiszteletben tartása
  • A nemzetközi viselkedési normák tiszteletben tartása
  • Az emberi jogok tiszteletben tartása

Összességében az ISO 26000 nem ír elő kötelező elemeket, hanem egy keretrendszert kínál a szervezeteknek a társadalmi felelősségvállalás megvalósításához. A vállalatok maguk döntik el, hogy mely területekre fókuszálnak, és hogyan illesztik a standard ajánlásait a saját működésükbe.

ENSZ-UN fenntartható fejlődési célok

AZ ENSZ dokumentuma, az ENSZ Millenniumi Fejlesztési Céljai, és annak AGENDA 2030 frissítése 17 fenntartható fejlődési célt (Sustainable Development Goals – SDGs) fogalmaz meg.

Magyarország tekintetében a https://ksh.hu/s/kiadvanyok/fenntarthato-fejlodes-indikatorai-2022/sdg oldalon lehet megtalálni az országspecifikus mutatószámokat.

A CSR szabványok és elvárások inkább ajánlás és irányelv jellegűek, mintsem kötelező szabályok. A fókusz a vállalatok önkéntes elkötelezettségén van a fenntartható és társadalmilag felelős működés mellett.

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Társadalmi Felelősségvállalás (CSR)

Szervezetfejlesztés

Minőségirányítás tanácsadás

Üzletmenet folytonosság

Tanácsadási szolgáltatásaink listája

AVALEX szolgáltatások

Kapcsolódó bejegyzések

MSZ EN ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015) Környezetközpontú Irányítási Rendszer (rövidítve KIR)

Lieferkettensorgfaltspflichtengesetz, LkSG

GRI

One thought on “CSR”

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük