Kritikus folyamatparaméterek
A kritikus folyamatparaméterek azok a tényezők, amelyek a legnagyobb hatással vannak a termék vagy szolgáltatás minőségére, teljesítményére vagy költségére. A kritikus folyamatparaméterek azonosítása és kezelése fontos része a folyamatfejlesztésnek: ha a kritikus folyamatparaméterek nem teljesülnek, nem lesz jó a termék, nem fut le megfelelően a folyamat, veszteség termelődik.
A lényegi folyamatparamétereket célszerűen kell megválasztani. Nem lehet túl sok paramétert meghatározni, hiszen a mérőlabor kapacitását a túl sok paraméter teljesen elviheti, de ugyanakkor nagyon célirányosnak kell lenni annak meghatározásában, milyen minőségparaméterekre figyel a vevő, hol keletkezik vevői érték
Mik lehetnek a kritikus folyamatparaméterek megválasztásának szempontjai?
- Fontosság: A kritikus folyamatparaméterek nagy hatással vannak a termék vagy szolgáltatás vevő számára lényeges minőségére, teljesítményére vagy költségére.
- Mérhetőség: A kritikus folyamatparamétereknek mérhetőnek kell lenniük, hogy nyomon követhető legyen a változásuk – változatlanságuk
- Befolyásolhatóság: A kritikus folyamatparamétereknek olyannak kell lenniük, amelyet a folyamat változtatásával befolyásolni tudunk, azaz tudunk hatással lenni rá, ezzel javítva a termék vagy szolgáltatás minőségét, teljesítményét vagy költségét.
- Célirányosság: azt kell mérni, amit a vevő elvár, és ami a folyamatstabilitást biztosítja
- Gyors mérési eredmény visszacsatolás: a választóvonal: a selejt gyártása helyett álljon meg a folyamat, ha a kritikus folyamatparaméterek nem teljesülnek
Kritikus folyamatparaméterek azonosítás
A kritikus folyamatparaméterek azonosításához a vállalatok általában a következő módszereket alkalmazzák:
- Fókuszcsoportok: A fókuszcsoportok segítségével a vállalatok információt gyűjthetnek a vevőktől és az ügyfelektől a termék vagy szolgáltatás minőségével, teljesítményével és költségével kapcsolatos elvárásaikról, még a folyamattervezés szakaszában. Ezekből áll össze az, mi is a terméknek az a fő tulajdonsága vagy tulajdonságai, amelyek tényleges vevői értéket képviselnek
- Személyes megfigyelés: A személyes megfigyelés segítségével a munkatársak – folyamatmérnökök közvetlenül megfigyelhetik a folyamatot, és azonosíthatják a minőséget, a teljesítményt vagy a költségeket befolyásoló tényezőket.
- Statisztikai elemzés – SPC: A statisztikai elemzés segítségével a vállalatok adatokat gyűjthetnek és elemezhetnek a folyamat teljesítményéről, magáról a termékről és ezzel a termék minőségéről
Folyamatmutatószámok értékelése
Pontosság: elég pontos-e a mutatószám, megmutatja az OK-NOK állapotot és egyértelműen megkülönbözteti?
Szelektivítás: mit mutat meg a paraméter? A zavaró tényezők jelen vannak, és mennyire befolyásolják a szelektivitást? A mutató változása ok-okozat összefüggésben van a terméktulajdonsággal?
Linearítás: az adat változása egyenes arányban változtatja meg a jelet?
Torzítás: azt látjuk eredménynek, amit mérünk?
Ismételhetőség: úja mérve ugyanazt, az adatot kapjuk?
Kapcsolódó szolgáltatásaink
Gyártási folyamat kialakítása tanácsadás
One thought on “Kritikus folyamatparaméterek”