Küldetés
A küldetés (magyarul misszió, angolul mission) egy szervezet célját és irányultságát tükrözi. A misszió megmagyarázza, hogy a szervezet miért létezik, és mit akar elérni.
Küldetés előnye
A misszió, azaz küldetés meghatározásának számos előnye van:
- Motivációt nyújt: motiválja a kollégákat arra, hogy elérjék a szervezet céljait, hiszen tisztában vannak vele, mi a küldetése a gazdasági társaságnak
- A misszió alapot jelent a stratégiai iránynak: segít a szervezetnek abban, hogy meghatározza stratégiáját és céljait.
- A misszió összetartást teremt: segíthet a szervezet tagjainak abban, hogy megérthessék, miért dolgoznak együtt.
A küldetést általában a tulajdonos vagy a szervezet vezetősége határozza meg. Rendszeresen felül érdemes vizsgálni, hogy a kinyilvánított küldetés mindig aktuálisan biztosítsa, hogy még mindig releváns a szervezet számára.
Néhány példa a küldetésekre
- Google: „A világ információit rendezni és hozzáférhetővé tenni mindenki számára és mindenhol.”
- Apple: „A világ leginnovatívabb termékeinek és szolgáltatásainak létrehozása, amelyek megváltoztatják az emberek életét.”
- Microsoft: „A számítástechnika erejét arra használni, hogy minden ember számára jobb világot teremtsünk.”
A misszió fontos része egy szervezetnek. Ez segíthet a szervezetnek abban, hogy elérje céljait és sikeres legyen -gyakorlatilag a szervezetfejlesztés egyik végső célja a megfelelő misszió meghatározásának képessége.
Minőségirányítási szempontból megfogalmazva a küldetés
A küldetés felső vezetőség által kinyilvánított szándék, amiért a szervezet létezik. (Minőségirányítási rendszerek. Alapok és szótár (ISO 9000:2015)
Vízió és misszió főbb különbségei
- Időhorizont: A vízió a jövőre fókuszál, míg a misszió a jelenre és a jövőre is.
- Fókusz: A vízió a célokra összpontosít, míg a misszió a célokra és az értékekre is.
- Szemszög: A vízió külső, míg a misszió belső nézőpontot tükröz.
Küldetés jellemzői
- Rövid és tömör: Könnyen megjegyezhető és kommunikálható kell, hogy legyen.
- Inspiráló: Motiválja és lelkesítse a kollégákat, és akár a vevőket is.
- Egyértelmű: Nem hagyhat helyet félreértésekre, elemzésekre.
- Releváns: Kapcsolódik a szervezet tevékenységéhez és értékeihez, vagy az alapítók akaratához.
Kapcsolódó szolgáltatásaink
Hatékonyságnövelési tanácsadás (performance excellence, OPEX)
2 thoughts on “Küldetés”